En bok om betydning av berøring, på godt og ondt.
En kvinne sitter for seg selv i en campinghytte. Hun vil forsøke å skrive om noe hun aldri har våget å fortelle noen om, noe som skjedde da hun var fire år. Hun leter etter de riktige orda, for hun kjenner ikke svarene enda. Hun har nettopp fått en kul i brystet, og venter på resultat av prøvene.
Hun går lange turer og ett av målene er en branntomt i utkanten av den vesle bygda. Her har det bodd en mann som bygdefolket ikke visste mye om, men han skulle vært dikter, da folk hadde hørt at han klapret på en skrivemaskin. Kvinnen oppsøker folk i nabolaget for å høre om de kjenner noe til hvorfor huset ble overtent. Hun husker at hun var på denne campingplassen som lita jente, sammen med moren, tanten og kjæresten hennes. Hun vokste opp med en mor som var dårlig til å vise kjærlighet og nærhet. Faren fikk hun aldri høre noe om, han var et ikke-tema. Hun oppsøkte derfor nærhet fra andre. Hun er avhengig av å få kjærtegn. Tanten og kjæresten ga henne kjærtegn. De var glade og lette, og latteren satt løst. Moren sa at hun ikke måtte klenge. Hun var en klengete unge., fikk hun høre.
Hun går lange turer og ett av målene er en branntomt i utkanten av den vesle bygda. Her har det bodd en mann som bygdefolket ikke visste mye om, men han skulle vært dikter, da folk hadde hørt at han klapret på en skrivemaskin. Kvinnen oppsøker folk i nabolaget for å høre om de kjenner noe til hvorfor huset ble overtent. Hun husker at hun var på denne campingplassen som lita jente, sammen med moren, tanten og kjæresten hennes. Hun vokste opp med en mor som var dårlig til å vise kjærlighet og nærhet. Faren fikk hun aldri høre noe om, han var et ikke-tema. Hun oppsøkte derfor nærhet fra andre. Hun er avhengig av å få kjærtegn. Tanten og kjæresten ga henne kjærtegn. De var glade og lette, og latteren satt løst. Moren sa at hun ikke måtte klenge. Hun var en klengete unge., fikk hun høre.
Britt Karin Larsen skriver vakkert om kjærlighet, begjær, berøring. Hun skriver vakkert om naturen, skogen. I denne romanen er det korte kapitler med ulike tema. Disse er ofte hovedpersonens tanker og erindringer og spørsmål som hun stiller seg sjøl på vandring i naturen. Kvinnen søker etter svar, og sakte, men sikkert avdekkes hemmeligheter som har ligget begravet.
Boka tar for seg mange ulike tema. Her er fortellinger om forfattere, skriving og forlagsbransjen. Her leser vi om jeg-fortellerens vanskelige oppvekst med en avvisende mor, hennes forhold til menn, til barn. Og spørsmålet om hva som er bra og dårlig nærhet, berøring er viktig.
Det ble litt for mange tema i de mange kapitlene, etter min mening. Innimellom mistet jeg tråden i historien. Men en absolutt lesverdig roman, likevel.
Cappelen Damm
2019
272 sider
Bokmål
Lånt på biblioteket
Boka tar for seg mange ulike tema. Her er fortellinger om forfattere, skriving og forlagsbransjen. Her leser vi om jeg-fortellerens vanskelige oppvekst med en avvisende mor, hennes forhold til menn, til barn. Og spørsmålet om hva som er bra og dårlig nærhet, berøring er viktig.
Det ble litt for mange tema i de mange kapitlene, etter min mening. Innimellom mistet jeg tråden i historien. Men en absolutt lesverdig roman, likevel.
Cappelen Damm
2019
272 sider
Bokmål
Lånt på biblioteket
Larsen har jeg lest litt av, så det var godt nytt at hun er ute med ny roman. Ser dine små innvendinger og vet at jeg har tenkt det samme noen ganger, når handlingen favner over for mange tema. God uke Åslaug!
SvarSlett