onsdag 26. juni 2019

Maria Sand: Malurtveien 10 (Roman)

 
"Ikke se folk i øynene. Ikke snakk med fremmede. Husk bilregistreringnummeret om noen kjører etter deg for lenge. Aldri gå alene i mørket, aldri, og ring med en gang du er framme. Lover du det? Lover du det, Mi?" Disse formaningene sitter spikret i hodet til Mi.
Mis foreldre er skuespillere, far røyker sigar og sitter ved skrivebodet. Mor leser manus, med vinglasset ved siden av. De er ofte på reise, og Mi vokser opp uten at de ser henne. Hun er rastløs og utrygg, også etter at hun er blitt voksen. Hun tilbringer mye tid hos besteforeldene, i Malurtveien 10. Det er Mi som forteller historien. Hun minnes gode dager sammen med morfar når han drar ut for å fiske. De har hytte ved Mjøsa. Men momor sitter mest stille ved bordet og hvisker noe uforståelig.

Mi forteller historien om familien, tilbake til da oldemor Agnes, som var lærer, opplevde at en liten gutt ble påkjørt i skolegården. Hun hadde ikke passet på, hun sovnet i klasserommet. Dette preget henne sterkt, og hun måtte slutte å arbeide som lærer. Hun gikk mest inn i seg sjøl. Datteren, Mis mormor, led under morens faværende opptreden, og slet for å gjøre henne tillags. Agnes trekker seg mer og mer bort fra barnet, tar toget til Hamar, til det katolske kapellet, der hun etter hvert finner ro, og konverterer. Endelig klarer hun å sove. 

Da mormoren senere opplever å miste en sønn, som druknet i Mjøsa, bygger katastrofefantasiene seg opp og nye pålegg kommer. "Ikke stå i båten! Hold øynene åpne". Mormoren sover nesten ikke lenger, bare sitter der.
Mi vokser opp med katolsk tro og skikker. Hun er en tander jente, som tyr til mantraet:" Hill deg, Maria, full av nåde"når hun er usikker.  Foreldrenes fohold  går i berg og dalbaner, noe som påvirker henne sterkt.

 Hun gifter seg med Leo, og de har barna Lukas og Lea. Mi sliter med angst, noe som gjør ekteskapet vanskelig, likeså forholdet til barna. Hun sliter med søvnvansker, og under senga har hun katastrofelageret, gaffateip, munnbind, hermetikk mm i tilfelle..... 

Dette er en svært velskrevet roman om flere generasjonen kvinner i en familie med mye angst og  frykt. Tragiske hendelser skjer, delvis som en følge av dette, og de blir traumatisert og på mange måter livsfjerne. Dette fører til at de ikke evner å se menneskene rundt seg, inkludert sine egne barn. Arv og miljø skaper nye traumer. 
Jeg likte denne romanen svært godt, og den gir mye ettertanke. Vanskelig å ikke bli berørt av slike menneskeskjebner.

tine  har også lest og omtalt boka.


Oktober
2019
267 sider
Bokmål
Leseeksemplar

4 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg, det Maria Sand forteller i denne romanen engasjerte til tusen. Takk for lenke!

    SvarSlett
  2. Denne fikk jeg lyst til å lese, setter den på listen :)

    SvarSlett
  3. BEST ONLINE LOVE SPELL CASTER Å FÅ DIN EX LOVER, HUSBAND, WIFE, GIRLFRIEND ELLER BOYFRIEND BACK. Legg til ham på WHATSAPP: +2349083639501
     -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
    Hei Alle er Christian Hofman, er fra USA. Jeg jobber for Apache Corporations internasjonalt, jeg møtte Baba Nosa på min tur til Afrika, jeg dro dit for en kontrakt Forhandlinger og jeg mistet for et annet selskap, jeg var ødelagt og ødelagt, og bare for noen måneder siden, hadde jeg nettopp blitt skilt, min kone dro med barna mine og denne jobben var min vei tilbake til et godt liv og å få familien min tilbake. Etter min konsultasjon med Baba Nosa, utførte han en stave for meg, og jeg fikk kontrakten, og noen måneder senere kom min kone og barn tilbake til meg, og jeg skylde det hele til åndelig spekulasjoner og krefter i Baba Nosa. Jeg er en testator av baba Nosa, en åndelig far til mange store menn. for noen av dine åndelige problemer og det vil bli løst. Han kan gjøre deg rik uten blodritualer, ta tilbake din ex_husband, ex_wife, ex _boyfriend eller kjæreste bare hvis du kan tekst eller WhatsApp baba Nosa i dag på
             2349083639501. hvis du har problemer med følgende?
    (1) Hvis du vil ha din ex tilbake.
    (2) hvis du alltid har dårlige drømmer eller har sex på en drøm.
    (3) Du vil bli markedsført på kontoret din.
    (4) Hvis du trenger strøm til å vinne en rettssak
    (5) Enhver form for stave
    (7) Commanding tone stave
    (8) Beskyttelsesring
    (9) Reise suksess ring
    (10) Åndelig kraft for Guds menn
    (11) Slett din mann / kone til deg selv for alltid alene
    (12) Du vil at kvinner / menn skal løpe etter deg. (13) Hvis du vil ha et barn.
    (14) Du vil være rik uten blodritualer. (15) Hvis du trenger økonomisk hjelp.
    (16) Urtepleie
    (17) Hvis du ikke kan tilfredsstille din kones seksuelle lyst. på grunn av dårlig ereksjon.
    (18) Hvis du har en HIV AID-sykdom og makt til å kurere kreftproblemer, ring Baba Nosa på +2349083639501
    TRADITIONAL MEDICINE Herbal Home & Native Leger. Kontoradresse nr. 20 elfenbenbane, Ife Osun-stat ... k

    SvarSlett