søndag 25. august 2019

Torkild Damhaug: Glasshjerte (Krim)

Jeg har lest krim av Damhaug før, Se meg Medusa, Døden ved vann, Ildmannen, Sikre tegn på din død og Den femte årstid og jeg må bare innrømme at dette er noe av det beste jeg leser. Glasshjerte er blitt liggende, av ukjent grunn, men denne helga ble den slukt!

Her møter vi fire unge mennesker med ulike ståsted.  Det starter med at 16 år gamle Amina forsvinner,  og bli senere funnet voldtatt og drept. Fetteren Robin, som har en hjeneskade, blir vitne til det grusomme som skjer , men han er ikke i stand til gjøre noe. Han reagerer med sterke angstutbrudd, og snakker om at Amina fryser. 
Robins bror Mikkel har nettopp møtt jusstudenten Inga, og finner henne svært attraktiv. Men tankene hans er ofte hos Boel, en jente han har møtt på ungdomspsykiatrisk for et par år siden. Han har lovet henne noe på bursdagen hennes, som nærmer seg, og dette plager ham.  Han vet noe om Aminas forsvinning, og blir etter hvert mistenkt i saken.  
Forsvareren, Elton, knytter til seg en tidligere advokat, Rivers, som nettopp er sluppet ut av fengsel. Han har sittet inne for mord, og er glad for å kunne begynne med etterforskning igjen. Inga er ivrig etter å bruke sine juskunnskaper, og ønsker å hjelpe Mikkel, som hun mener er uskyldig i drapet på Amina. Hun tar kontakt med Rivers, og kan etter hvert gi opplysninger som blir viktige i saken. 

Dette er en sterk kriminal, men også mye mer.  Dette er en psykologisk thriller, der vi går inn i flere av personenes psyke. Å kunne kjenne ondskapen når den viser seg,  og å kunne tørre å spenge grenser for kjærlighetens skyld, er viktige tema. 

Trass i mange sider kunne jeg vanskelig legge fra meg boka, så det ble lang formiddag i senga denne søndagen! (Jeg leser helst om morgenen, før jeg står opp.) Nå håper jeg det kommer en ny krim fra Damhaug snart, og kanskje med Rivers som advokat, da han ble en interessant figur i denne romanen. 

Cappelen Damm
2017
416 sider i pocketutgave
Kjøpt som reiselektyre

1 kommentar:

  1. Denne likte jeg også veldig godt, artig å høre at din foretrukne lesetid er om morgenen (i sengen) Jeg leser også om morgenen men aldri i sengen :)

    SvarSlett