onsdag 18. september 2019

Kapittel litteraturfestival

(Et lite innlegg, skrevet på mobil.)

Da er jeg i Rogaland, akkurat nå i Sandnes. Men i Stavanger er Kapittel er i gang, og jeg gleder meg til flere av programpostene. Ikke lett å velge mellom så mye bra. Har lest flere av bøkene som skal omtales, og kunne gjerne vært der mye av tida. Men det er nok det klokeste å velge et par innslag for dagen - må jo fordøye inntrykkene også
Skal iallefall få med meg Maja Lunde og hennes nye bok, Prewalskis hest. Hun skriver enda en gang om miljø, slik som i de to bøkene jeg har lest av henne: Bienes historie og Blå.
Og Agnes Ravatn er selvskreven. Bøkene og essayene hennes er jeg stor tilhenger av.

Johan Harstad er også interessant. Han stiller spørsmål om hvorfor litteratur er viktig.

Temaet for festivalen er kropp, så her møter vi mange forfattere som skriver om kropp, og sjel. Nevner noen, som Jo Nesbø, Jan Grue, Gunhild Øyehaug, Kjartan Fløgstad, Tore Renberg, Trude Marstein, Erlend Loe og mange andre fra inn- og utland.
Tida får vise hva jeg får med meg.

Skal også få med meg møte med de andre bokbloggere som er tilstede.


5 kommentarer:

  1. Lykke til Åslaug, og kos deg masse, jeg følger med fra sidelinjen :)

    SvarSlett
  2. Jeg må også følge med fra sidelinja. Håper Johan Harstad kommer å snakker, han sto i programmet på Litteraturdagene på Lillehammer i sommer, men dukket ikke opp. Jeg er fan av han og ble litt skuffa.
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Sikker på at du hadde et fint opphold i Stavanger - det har alltid vært opplevelsesrikt der de gangene jeg har deltatt på Kapittel.......neste år igjen kanskje....

    SvarSlett