fredag 27. september 2019

Peter May: Ualminnelge mennesker (Krim)

 

Fra forlaget: "Paris. Et gammelt mysterium. Det er midnatt, og en desperat mann søker tilflukt i en kirke. Der forsvinner alle spor av den briljante læreren Jacques Gaillard. I ti år har ingen sett eller hørt fra ham. Nye metoder. Den tidligere kriminalteknikeren, professor i biologi Enzo Macleod, har inngått et veddemål han ikke har råd til å tape. Ved hjelp av ny forskning, og uten å ta hensyn til det franske byråkratiet, skal han løse sju av de mest kompliserte mordsakene i Frankrikes historie. Ferske spor. Dypt nede i katakombene under Paris avdekker han spor som er lagt ut til ham, og mens han nærmer seg morderen, oppdager Enzo at han selv er utpekt som det neste offeret. «Ualminnelige mennesker» er den første boka i Peter Mays Enzo- filene"
.
Pater May har ført osss til Hebridene tidligere, forblåst og kaldt. Nå er vi kommet til Paris. Enzo Macleod, en mann i førtiåene med datteren Sophie, har flyttet fra Skottland til Frankrike. Han har også en datter til, fra et tidligere ekteskap, men hun ønsker ikke kontakt med faren.
Nå har han inngått et veddemål om å løse en ti år gammel sak, der en person forsvant spoløst. Dette blir en innviklet leting, med masse løse tråder og mange irrganger. Enzo bruker mange metoder i letingen sin, og roter seg inn i mange vanskelige situasjoner. Det hele skjer i Paris, der en nesten må være kjent for å klare å følge søket. (Jeg har bodd i Paris noen måneder som ung, og koste meg litt med å kjenne igjen stedene han fartet til.)

Som vanlig skiver May godt, og her er det flettet inn mye humor, som gjør boka lett å lese. Men historien blir usedvanlig treig, og jeg oppdaget at jeg kjedet meg. Tror ikke jeg vil lese flere Enzo-mysterier. Trivdes best i vindfulle og våte Hebdridene sammmen med May.


Goliat
2019
363 sider
Oversatt av Ragnhild Aasland Sekne og Anlaug Lie

  • Lest som eBokBib

1 kommentar:

  1. Eg hadde òg litt blanda kjensler då eg gjekk frå Hebridene til Frankrike, men eg tok sjansen på neste bok og blei bare meir og meir glad i Enzo McCleod. Så no har eg lese alle.

    SvarSlett