fredag 11. oktober 2019

Jan Erik Fjell: Gjemsel (Krim)

Gjemsel
Endelig en ny krim fra Fjell. Jeg har lest mange av bøkene hans, og liker det jeg leser. Forfatteren har sagt :"– For meg er det helt umulig å «skrive for å skrive». Jeg må like ideen så godt at jeg ikke tenker på annet. Enkelt og greit: Jeg må elske ideen. Etter «Lykkejegeren» i 2016 følte jeg meg ganske skrapet. Det var en murstein av en fortelling, og til da min mest vellykkede. Jeg visste det ville bli tungt å begynne på noe nytt." 
Men nå kom altså Gjemsel, en ny og vellykket krim.
Seriemorderen Stig Hellum rømte under en fangetransport for to år siden. Etter det har han vært sporløst borte. Men nå blir en ung jente funnet drept i Sandefjord, og drapet har tydelig Hellums signatur. Politiet, med Anton Brekke i spissen, settes på saka.  Brekke jobber sammen med Magnus Torp, som nå jobber i Kripos. Brekke er sikker på at Hellum er tilbake, og han stopper ikke med ett drap. Men akkurat nå er Brekke hemmet av sterke smerter i underlivet, og mener at han har kreft.
Det haster å få resultater i saka. 

Samtidig leser vi om en dødsdømt fange, Nathan Sudlow, som skal henrettes i Texas. Året er 2006. Han har holdt tett om sin historie i 11 år, men forteller nå sin historie til en pater i dødscella. Nathan har blant anna operert i Norge, der han reiste med hurtigruta M/S Nordlys i 1994. Kan det være en  sammeheng mellom denne historien og drapene i nåtid? Brekke kastes inn i en sak som oser av ondskap. 
En spennende historie med mange løse tråder som etter hvert nøstes sammen. Jan Erik Fjell har nok elsket ideen, for dette er en bra krim!
Capitana
2019
447 sider
Bokmål
Lest som eBokBib


1 kommentar:

  1. Flott omtale! Jeg har også lest boken, og likte den godt selv om jeg har likt det han har skrevet før hakket bedre :)

    SvarSlett