torsdag 17. oktober 2019

Rhys Bowen: Jenta fra Toscana


Jeg klarer ikke å gå utenom når det gjelder bøker fra Italia. Og herlige Toscana må jeg jo lese noe fra.

Denne romanen starter i 1944. Britiske Hugo Langley, som er bombeflyger, blir nødt til å hoppe ut i fallskjerm over Toscana. Han blir funnet av en ung kvinne, Sofia Bartoli, som hjelper han i skjul i et nedbombet kloster Hun steller med skadene hans og bærer mat tl l ham, og det utvikler seg til et kjærlighetsforhold mellom dem. Men dette blir brått avlsuttet. 


Så er vi tretti år senere, i 1973, der vi møter Joanna. Hun er nettopp utdannet jurist, og er på vei hjem til farens beavelse. De har ikke hatt mye kontakt etter at moren døde. Hun må rydde i farens eiendeler, og finner et brev adressert til Sofia. Her kommer nye opplysninger om faren, ukjent for henne. Hun kjenner at hun har mistet noe viktig gjennom avtanden til faren. Hun bestemmer seg for å dra til Toscana i håp om å finne ut hvem faren var. Men der oppdager hun at noen ikke ønsker at hun skal grave i fortiden, og kjenner seg langt fra velommen av alle. 

Dette er en spennede historie som griper deg. Kjærlighet, triste krigsminner, hemmeligheter som har vært skjult lenge og ønske om hevn, er godt blandet med beskrivelser av vakre Toscana, der lukt av oliven og velsmakende italienske matretter dominerer.  

Bastion forlag 2019
381 sider
Oversatt av Svein Svarverud
Lest som eBokBIb

1 kommentar:

  1. Jeg vil dele mitt vidunderlige vitnesbyrd om hvordan jeg fikk mannen min tilbake, jeg vil fortelle menneskene i verden at det er en virkelig stavebeslag online og er kraftig og ekte. Hans navn er Baba Wale Wiseman, han hjalp meg nylig for å gjenforene mitt forhold til mannen min som dumpet meg. Da jeg tok kontakt med Wiseman, kastet han en kjærlighetsspråk for meg, og mannen min som sa at han ikke har noe med meg å gjøre igjen, ringte meg og begynte å tigge meg. For alle som leser denne artikkelen og trenger hjelp, kan Wiseman også tilby alle typer hjelp som gjenforening av ekteskap og forhold, kur for alle typer sykdommer, rettssaker, svangerskapsform, vi er nå veldig glade for oss selv. Wiseman får ham til å innse hvor mye vi elsker og trenger hverandre. Denne mannen er for ekte og god. Han kan også hjelpe deg med å fikse det ødelagte forholdet ditt. Jeg hadde mannen min tilbake! Det var som et mirakel! Ingen ekteskapsrådgivning, og vi har det veldig bra i kjærlighetslivet. Ta kontakt med denne flotte mannen hvis du har noen problemer med en varig løsning
    via e-post: babaidadawiseman01@gmail.com
    WhatsApp: +2348136951551
    Viber: +2348136951551

    SvarSlett