søndag 17. november 2019

En smakebit på søndag: Adventsboka Klokkerens evangelium av Gaute Heivoll.

Klokkerens evangelium - 
      Gaute Heivoll
    
      Børge Bredenbekk

En adventsbok bestående av 24 kapitler. Det handler om Bendik, som har mistet faren sin, og savner ham. Faren var klokker i den gamle kirken. Nå skal kirken rives, og alt inventar blir solgt på auksjon. Den gale Nils Skolemesteren kjøper den gamle prekestolen. Bendik vil se hvor den er plassert, og oppsøker skolemesteren, som alle er redde for.
"Bendik så øynene hans, men det var ikke flammer i dem.Øynene var grå og sørgmodige, Bendik syntes i det samme han så et slags smil i skjegget, men han visste ikke om smilet var ondt, hva slags tanker som svirret i det forrykte hodet, hva han tenket å bruke den spisse høygaffelen til."



Boka er gitt ut på forlaget Vigmostad/Bjørke, og jeg har mottatt den som leseekesemplar.

10 kommentarer:

  1. Adventsböcker brukar vara fina. Den här låter både lite sorglig och finstämd. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Vad trevligt det låter med en adventsbok, en sån har jag aldrig läst. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  3. Vad praktiskt med en adventsbok. Jag hade kunnat tänka mig att ha en bok där jag läste ett kapitel varje dag.

    SvarSlett
  4. 24 kapitel verkar passande i december, lite läskig smakbit.

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten! Gaute Heivoll är en av mina favoritförfattare, men jag hade missat den här boken. Tack för tips.

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten! Trevligt med adventsjulböcker. Finns många fina!

    SvarSlett
  7. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  8. En adventsbok för vuxna? Det visste jag inte ens fanns!

    SvarSlett
  9. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  10. Det där verkar vara en trevlig bok. Tack för smakbiten.

    SvarSlett