fredag 15. november 2019

Herta Müller: I dag ville jeg helst ikke møtt meg selv . Bokhyllelesing november 2019.

I november er utfordringen fra  Hedda  i bloggen Boktanker å lese en roman av en Nobelprisvinner. Jeg har valgt denne boka av den tyske forfatteren Herta Müller, som jeg lenge har tenkt å lese noe av.  
I dag ville jeg helst ikke ha møtt meg s

Herta Müller er født 17. august 1953  Hun er oppvokst i det tyskspråklige Banat i Romania, og utvandret fra kommunistregimet til Vest-Tyskland i 1987. Müller er oversatt til et stort antall språk og har fått en rekke priser. I 2009 fikk hun Nobelprisen i litteratur. Mange av bøkene hennes handler om eller er fortalt fra perspektivet til den tyske folkegruppen i Romania som hun selv tilhører. 

Handlingen i denne romanen er lagt til Romania. Det er diktatur og Ceauescus driver et tyrannivelde. En ung kvinne sitter på trikken på vei til et forhør med major Alba i sikkerhetstjenesten. Hun har gjort den store forbrytelsen å sy inn lapper med sitt eget navn i bukser som skal leveres i utlandet. Hun er blitt anmeldt, men forbrytelsen er stor. Hun kunne blitt dømt for landsforræderi. Prostitusjon på jobben. Hun slipper unna, hun skal få sjansen til å forbedre seg, Hun må møte hos sikkerhetstjenesten hver uke, en spesiell dag, presis klokken ti. 

På trikken sitter hun og minnes barndom og oppvekst. Besteforeldrene ble deportert. Et usunnt forhold til stefaren, ekteskapet med sønnen til en av kommunistpampene, et liv i undertrykkelse, lengsel og savn. Et liv der en balanserer på grensen til galskap. Hun gjennomlevere historier om naboer, ektemannen Paul. Paul drikker, men kommer alltid hjem til henne. Hun tenker på Lili, som alltid var sammen med eldre menn, nå død og begravet. 

Dette er en roman som viser prøvelsene for folket som lever med stadige trusler hengende over seg. Alkoholisme og fattigdom er rådende.
Sikkerhetstjenesten er overalt, en kan aldri vite hvem en kan stole på.

Men denne torsdagen skal alt bli annerledes.

Tiden
2011
233 sider
Oversatt av Kjell Olaf Jensen
Lånt på biblioteket

4 kommentarer:

  1. Denne lånte jeg tidligere i høst men fikk ikke lest den ferdig før den måtte innleveres igjen så jeg må nok låne den igjen til nobelkvinne-prosjektet mitt.Likte du boken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. likte boka. Men traurig å lese om slike forhold. Har lest en del fra Stasi-styret i Øst-TYskland, og blir ganske så frustrert over at dette skjer i vår verden, fortsatt. Knebling av mennesker er aldr bra.

      Slett
  2. Jeg har akkurat lånt meg en nobelprisvinnende kvinne, men ikke kommet i gang. Herta har jeg ikke lest, så når jeg kommer så langt skal jeg sannelig velge denne boken. Takk for innsikt, og riktig god helg Åslaug!

    SvarSlett
  3. ... dessverre er det fortsatt mange som må leve slik i dag.
    Mange fine hilsene til deg.
    God helg.

    SvarSlett