torsdag 28. november 2019

Julestemning 2019 (Noveller, antologi)

Julestemning

Jeg har bestemt meg for å lese bare koselig litteratur, juleblader og bøker i desember, og også se på romantiske, banale julefilmer. Den første jeg fant fram til var Julestemning fra Cappelen. Sju forfattere av seriebøker har skrevet hver sin julenovelle. Disse er Frid Ingusltad, Anne Marie Meyer, Torill Karina Børnes, Yvonne Andersen, Jenny Micke, Stine S.Samuelsen og Synnøve Eriksen.

Her møter vi mennesker i jula, noen fra tidligere tider, med fattigdom og enkle kår, andre fra vår tid. Et eldre ektepar mimrer over tidligere tider, da barna var hjemme i jula. Nå er de ensomme og har lite å rutte med. Vi møter en eldre dame som må ta imot en fremmed julegjest og en alenemor gruer seg til en ensom jul. Her er en kvinne som har tenkt mer på seg sjøl og sin skam, da den unge datteren  ventes hjem med et lite barn. Og ei lita jente som er pleiebarn, blir behandlet som tenestejente, med liten glede av jula.
Dette er romantiske fortellinger, enkle og koselige historier som passet meg bra som lesestoff på toget mellom Gardermoen og Sandefjord, sist helg.

Cappelen
2019
223  sider
Lest som eBokBib

2 kommentarer:

  1. Høres ut som en fin førjulstid. Jeg har allerede lest to feelgood julebøker og har sett banale romantiske filmer i hele november og kommer nok til å fortsette med det i desember også.
    Denne du har lest her høres fin ut.

    Ha en fin førjulstid, Åslaug :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, i adventstida skal en bare kose seg. Bake kaker, pynte og forberede, og se romantiske filmer. Herlig!

      Slett