torsdag 26. desember 2019

Julehefter 2019

En av de fine tradisjonenen i jula er å lese julehefter. Denne tradisjonen har jeg fått med meg fra barndomshjemmet, der vi alltid hadde de vakre heftene, med nydelige illustrasjoner laget av datidens kunstnere. Noen få av disse har jeg fått med meg, og tatt fram til jul i mange år. Et par eksempler her:



Da Herborg Kråkevik tok opp igjen tradisjonen og kom med Juleroser i 2015, ble jeg veldig glad. Og særlig syns jeg det er fint at barna også har fått et julehefte. Vi har i vår familie alltid hatt et julehefte i barnas julestrømpe julaften morgen, og da har Knoll og Tott, Vangsgutane, Kaptein Vom, Smørbuk, Stomperud, og senere etter hvert Pondus, Fant, Pusur, vært de faste.  Men svært koselig med det nye bladet, Juleroser for barn.

Juleroser har et bredt utvalg forfattere, de fleste norske. Her er julesanger, gamle og nye. Og vakre illustrajoner, der noen kan tas ut og rammes inn, uten at bladet blir ødelagt. (For heftene blir samlet og tatt fram, år etter år. )




Og dette året kom radarparet Unni Lindell og Anne B.Ragde ut med sitt julehefte, Julestjerner. Her er det historier fra deres jul. Illustrert med private bilder.  Her er det mye livsglede, men også sorg. Noveller og kakeoppskrifter. Koselig dette også, med en litt annen vri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar