lørdag 11. januar 2020

Jan Kjærstad: Mr. Woolf (Roman)

Mr. Woolf
Det hele starter i Genève, i en leilighet med utsikt til Mont Blanc, like ved forskningssenteret CERN. William Abelson, nobelprisvinner i fysikk, sitter og forteller sin historie til biografen Nina.

Vi er i Oslo i mai 2017, der den 31 år gamle William Abelson under en lunsj på Dovrehallen får et merkelig oppdrag av faren, Erasmus, som har drevet med leketøy, både utviklet og solgt. Han må finne søsteren Liz, som ingen har hørt fra på lenge. William er utdannet fysiker, men jobber til daglig som barista, noe han er lutlei av, og tar utfordringen på sparket. Han reiser til Hongkong og blir møtt på flyplassen av en sjåfør i en Rolls Royce, som kjører han til et luksushotell. Vel framme møter det en velkomstkomite som kan fortelle at hotellet er betalt. 
Han vet at søsteren, som er bibliotekar,  oppsøker bibliotekene, og begynner letingen der. Men hun er ikke enkel å finne. Underveis møter han andre mennesker, bekjente av faren, som har vært i Hongkong mange ganger, viser det seg. Han oppdager at faren har levd et liv han ikke kjenner til. Og søsteren Liz har også hemmeligheter som hun ikke har delt med ham. Under oppholdet i millionbyen kjenner han sterkt på tilstedeværelsen til faren, og minnes opplevelser fra barndommen sammen med søsteren. Det blir en innholdsrik leting, der han også kjenner seg truet. Og midt oppe i det hele kommer han over et nytt leketøy, som det viser seg at faren har vært med og utviklet. En supernova.

Vi leser også om William og hans vei til fysikken. Bakgrunnen for utviklingen av Abelsonmodellen. En Standardmodell som er en kvantefeltteori, som omhandler søken etter mørk materie. Her blir det mye innfløkt teori. Det er derfor en krevende roman å lese, så jeg valgte å lese raskt over de mange fysikkforelesningene som var der. Jeg konsentrerte meg mer om forholdet til faren og søsteren, som er både levende og følsomme. Interessant bok, uten at den tok helt av.

Aschehoug
2019
316 sider
Bokklubben 

6 kommentarer:

  1. jeg la den fra meg etter 200 sider, har en tanke om å prøve å lese resten en dag. Synes den ikke fenget noe særlig, annet enn der det gjelder familierelasjonene som du også har hatt fokus på. Skjønt om han finne søsteren ga jeg mer og mer blaffen i etterhvert.. Men det var interessant noen av de scenene hvor han traff spesielle folk, særlig han unge på tur til Thailand først..eller var det Hongkong. Basseng, scener, turer, barer, rus..kvinnfolk.

    SvarSlett
  2. Jeg begynte på andre bok i serien om Jonas Wergeland, og storkoser meg med fortellerkunsten til Jan Kjærstad. Tenker jeg har fått nok når alle tre (lange) bøkene er ferdig, siden fysikk og manglende turbo i denne her ikke frister :) God helg Åslaug!

    SvarSlett
  3. Jeg likte boka, men leste kjapt over de fysikkgreiene. Fine og morsomme bilder av faren,sønn og butikken fikk jeg kjapt i hodet.
    Det var noe som fanget meg, og alle de merkelige menneskene han møtte i Hong Kong. Historien om søstera ble litt tynn, masete og kjedelig.
    En veldig annerledes Kjærstad bok synes jeg, i forhold til annet jeg har lest av han.

    SvarSlett
  4. Jeg har også lest denne - enig med Åslaug at den ikke "tok helt av". Har lest langt bedre bøker av Kjærstad. Ellers var omtalen din klar og tydelig.

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke trodd at Jan Kjærstad var for meg. Jeg vet ikke hvorfor, men noe gjorde at jeg ikke valgte bøkene hans. Men så leste jeg om denne og tenkte at dette jo er noe jeg virkelig må lese. Så denne står på tbr-listen min. Jeg er litt usikker over at den er full av fysikk, absolutt ikke mitt favorittfag. Men jeg skal gi den et forsøk :-)

    SvarSlett