søndag 5. januar 2020

Poppy Alexander: 25 dager til jul (Roman)

25 dager til jul

Endelig en kort omtale av denne boka, som var julelitteratur innimellom andre aktiviteter.

Kate Potter er enke med sønnen Jack. Han er seks år. Hun er ensom og fattig. Før jul selger hun juletrær for å spe på lønna, slik at hun kan gi Jack oppmuntring i form av en enkel adventskalender i adventstida. Jula var den store høytiden for henne da Tom levde, men nå er hun ensom og trist.

For et år siden, mens hun solgte trær, så hun en mann som trillet på ei jente i rullestol. Det var søsteren hans.  Hun har ikke glemt de gode øynene hans. Men i år kommer han alene, søsteren er død. Han har triste øyne. De hilser på hverandre, men så blir det med det.  Vi følger vekselsvis Daniel, som mannen heter, og Kate, i dagene før jul.  Daniel er knyttet til en krisetelefon, og arbeider med mennesker som trenger hjelp. Kate må ordne med ny skole, da Jack har problemer der han er. (Reagerer forressten på det engelske skolseystemet, slik det er framstilt i romanen!)

Etter mye om og men, og mange forviklinger, kan dette bare gå en vei. Det MÅ bli en god jul. Iallefall er det en liten romantisk roman, rett i blinken før jul. Jeg kan tenke meg at dette må bli en av de søte, romantiske juefilmene jeg har sett en del av i desember. 

Cappelen Damm
2019
332 sider
Oversatt av Miriam Claire Lane
Kjøpt

1 kommentar:

  1. Rett tid og rett sted så er denne midt i blinken. Jeg har ikke lest en eneste juleroman i år, kanskje jeg skal gjøre noe med det til neste jul?

    SvarSlett