onsdag 19. februar 2020

Hjalmar Søderberg: Den alvorlige leken (Bokhyllelesing februar 2020)


Jeg har ikke lest noe av Søderberg før, så da jeg fant denne i bokhylla, passet den til Helles utfordring i februar: Les ei bok utgitt mellom 1850 - 1950. Den alvorlige leke" kom ut i Sverige i 1912, og i Norge i 1939. 

Romanen handler om Arvid Stjärnblom, som delvis underviser og delvis jobber i en avis, der han blant anna skriver musikkritikk. Han forelsker seg i vakre Lydia Stiller, men har ingen tanker om giftemål enda, og gir vage signaler til Lydia, slik at hun trekker seg bort. Han har heller ingen økonomi til å stifte ekteskap. Da han senere får høre at hun er forlovet med en eldre mann, gifter han seg med Dagmar, som får medgift fra sin far. Ekteskapet er godt, men rutinemessig og uten den store kjærligheten.  Arvid begynner å vurdere en elskerinne for å få mer fart på livet, da han igjen møter Lydia. Det tlfeldige møtet fører til et forhold, som etter hvert får alvorlige konsekvenser for begge.

En roman fra århundreskiftet, der vi blant anna leser om Dreyfussaka, avisartikkelen J`accuse av Emile Zola, unionsoppløsningen fra Sverige, med egen konge i Norge,  om Titanics undergang og andre aktualiteter fra begynnelsen av 1900-tallet.  Men først og fremst er det en kjærlighetsroman, der to mennesker som har vært atskilt i flere år, velger endelig å gripe muligheten for egen lykke, men som innser at de aldri kan bli fri. Det er for seint. Arvid er bundet av sine plikter, Lydia føler at hun aldri finner det hun søker etter. 

Arvid er ikke en særlig sympatisk mann, tenker jeg. Han handler etter lystprinsippet, og blir for egoistisk. Lydia er heller ikke bare tiltrekkende. Begge handler uten å tenke konsekvenser, blendet ev kjærligheten. De sosiale normene på den tida dette foregår styrer nok forholdet mellom dem, og det var heller ikke vanlig å snakke om følelser eller problemer.  Jeg har lest at Søderberg sjøl hadde en ulykkelig kjærlighetshistorie bak seg, slik at Den alvorlige leken blir en historie sett fra mannens perspektiv, ut fra hans egne erfaringer.

Gyldendal Norsk Forlag
1939
206 sider
Egen bokhylle

8 kommentarer:

  1. Min mann og jeg har vært gift i omtrent syv år nå. Vi var lykkelig gift med to barn, for den siste måneden begynte jeg nå å merke litt merkelig oppførsel fra ham og noen uker senere fant jeg ut at mannen min ser noen. Han begynte å komme sent hjem fra jobb, han bryr meg nesten ikke om meg eller barna lenger. Noen ganger drar han ut og kommer ikke en gang hjem igjen i cirka 2-3 dager. Jeg gjorde alt jeg kunne for å rette opp dette problemet, men alt var forgjeves, jeg ble veldig bekymret og trengte hjelp Da jeg surfe på Internett en dag kom jeg på en webside som antydet at Dr. Igbinovia kan hjelpe med å løse ekteskapelige problemer, gjenopprette ødelagte forhold og så videre, så jeg følte at jeg skulle prøve ham, så jeg tok kontakt med ham, og han gjorde en trylleformel for meg bare to dager min mann kom til meg og ba om unnskyldning for de gale han gjorde og lover å aldri gjøre det igjen siden da alt har gjort kom tilbake til det normale. Jeg og familien bor lykkelig sammen igjen .. Takk til Dr. Igbinovia. Hvis du trenger en stavebeslag som kan kaste en spell som virkelig fungerer, foreslår jeg at du kontakter ham. Han vil ikke skuffe deg. Dette er e-posten hans: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp / viber +2348144480786 ta ting for gitt og det vil bli tatt fra deg

    SvarSlett
  2. Jeg er så glad for at mitt ødelagte ekteskap har blitt gjenopprettet. Vi har nylig gjort opp, selv om det var vanskelig. Det har gått mer enn en måned nå, og alt føles som om det er tilbake til det normale. Han har begynt å behandle meg bedre, og det har vært en helbredelsesprosess for oss begge. Marerittet som hadde vart i nesten fem år før vi slo opp, er endelig over. Det er som om vi ble forelsket på nytt. Vi har begge lagt fortiden bak oss og prøver å gå videre, og for første gang på lenge ser fremtiden mye lysere ut. Jeg kan ikke uttrykke med ord hvor takknemlig jeg er DR WALE! Det er som om vi endelig har gjenoppdaget de tingene om hverandre som gjorde at vi ble forelsket i utgangspunktet. All bekymring og stress har rett og slett forsvunnet. Takk, DR WALE, for at du reddet mitt ødelagte ekteskap og brakte mannen min tilbake til meg. Jeg og mannen min bor lykkelig sammen igjen. Alt takket være DR WALE Hvis du har problemer, kontakt DR WALE nå og jeg garanterer deg at han vil hjelpe deg. kontakt ham gjennom: WhatsApp/Viber: +2347054019402 ELLER E-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  3. Jeg vil takke en veldig snill og mektig synsk som brakte tilbake min ekskone som forlot meg hun fortalte meg at hun ville være alene og forlot meg og barna jeg var knust hver dag jeg fortsetter å tenke hvordan jeg ville leve uten henne en dag jeg var på nett da jeg fant gode vitnesbyrd om Dr. WALE, så kontaktet jeg ham. Han ba meg ikke bekymre meg, hun vil være tilbake innen noen uker etter at han hadde trollbundet kjærligheten. Jeg hadde denne vakre følelsen inni meg at alt vil bli bra igjen når Dr. WALE svarer på meg og ga meg instruksjonen hans, Til min største overraskelse neste uke var hun tilbake til meg og familien hun fortalte meg at hun var trist fordi hun ikke kunne bli gravid siden vi har prøvd, men Dr WALE har også løst at nå er hun gravid i fire uker. Jeg er så spent at jeg anbefaler ham at han er kraftig og kan hjelpe deg også med forskjellige problemer. kontakt via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  4. Jeg er her også og setter pris på det gode arbeidet til DR WALE. Da jeg trodde det var over i livet mitt, var det da denne flotte mannen kalt DR WALE kom meg til unnsetning. Jeg hadde alvorlige problemer med mannen min, at han sender inn et skilsmissebrev som forteller meg at han vil skilles fra meg. Det gjør at jeg mister litt fokus på arbeidsplassen min, noe som gjorde at sjefen min ga meg et sparkebrev, og det blir verre for meg. Ikke før denne dagen fortalte en god venn av meg hvordan DR WALE hjalp henne med problemet hennes. Så jeg tok motet til å kontakte DR WALE og fortalte ham alt. Alt han gjorde for meg var at han trollbandt meg som gjorde at mannen min aldri ble skilt fra meg igjen, og sjefen min på jobben ringte meg tilbake for å begynne å jobbe igjen. nå lever jeg og mannen min lykkelig sammen. Du kan kontakte DR WALE på WhatsApp/Viber +2347054019402 ELLER
    drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  5. Mannen min pakket ut av huset for å bo sammen med en annen dame han møtte på nettet, og han sendte meg skilsmissepapirer. Jeg ønsket ikke skilsmisse på grunn av kjærligheten jeg har til mannen min, jeg vil ikke at familien min skal gå i stykker. Jeg mistenkte at kvinnen brukte en trolldom for å binde mannen min slik at han ikke kan komme tilbake til familien sin. Jeg lette etter tips om hvordan jeg kan vinne mannen min tilbake, og jeg kommer over en kommentar som sier at DR WALE hjalp henne med å få mannen tilbake etter flere måneders samlivsbrudd, og jeg tok WhatsApp-nummeret til DR WALE som var til stede på kommentaren og WhatsApp +2347054019402 ham om problemet mitt, og han svarte meg og hjelpe meg med å gjenopprette mannen min innen en uke, og akkurat nå er mannen min tilbake hos meg, og han er enda mer kjærlig og omsorgsfull. Du kan også kontakte DR WALE for å få hjelp på WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com DR WALE er den rette personen å kontakte om forholdet ditt eller ekteskapsproblemer, og han vil hjelpe deg med å få tilbake eksen din, og jeg er veldig glad for å vitne om hans gode arbeid

    SvarSlett
  6. Hei seere på nettet, jeg er her for å dele mitt vitnesbyrd om hvordan jeg ble hjulpet til å få min kone tilbake. Jeg var en juks og min kone tok meg flere ganger. Jeg prøvde å fikse meg selv og hver gang endte jeg opp med å jukse om og om igjen. Jeg skjønte vel ikke hva hun betydde for meg før hun hadde forlatt meg alene. Jeg begynte å finne en måte å få henne tilbake på, men ingenting ser ut til å fungere perfekt før jeg kom over en artikkel om DR WALE som hjalp mange mennesker globalt med å få tilbake forholdet. Jeg tok kontakt med ham på WhatsApp-nummeret hans via +2347054019402, og han forsikret meg om at min kone vil komme tilbake til meg innen noen uker med hans kraftige magi, og jeg betalte noen euro for materialene som trengs for arbeidet. Overraskende nok kom min kone hjem etter noen uker og sa at hun fortsatt elsker meg, og jeg sverget å aldri være utro mot henne lenger. Alt takket være DR WALE. WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  7. Jeg tok nesten livet mitt på grunn av mannen min som forlot meg og sluttet å ringe. Han sa at han ikke elsker meg lenger, jeg prøvde å tigge ham, men han vil ikke svare meg før vi hadde en kamp og slo opp i seks måneder, etter det innser jeg at jeg ikke kan dra uten ham. Jeg prøvde alt mulig for å få ham tilbake, men mislyktes. inntil jeg kom over denne mannen som heter DR WALE på nettet, kontaktet jeg ham og fortalte ham alt som har skjedd mellom meg og mannen min før vi skilte oss. Han spurte meg ikke så frykte at alt skal bli bra igjen. han ba meg betale for gjenstander som han ville brukt til å forberede kjærlighetsformularet for meg, og jeg betalte og fulgte alle råd og instruksjoner han ga meg. Etter å ha hjulpet meg med en kjærlighetsform, og se, kom mannen min tilbake innen en uke. ba meg om tilgivelse, jeg ble så overrasket over at trollformler som DR WALE fortsatt eksisterer. Hvis noen her trenger litt hjelp, med all oppriktighet, kontakt DR WALE i dag via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com
    Du er faktisk den beste DR WALE takk for at du gjorde hjemmet mitt til et lykkelig hjem igjen. Jeg kan aldri slutte å snakke om deg sir. han er virkelig en flott mann, du kan kontakte ham for løsning for alle slags problemer som
    (én) lotteriformidling
    (to) eks tilbake
    (tre) bli gravid
    (fire) kur for enhver form for sykdom, sykdom og infeksjon
    Og mange andre kontakter denne flotte mannen i dag og får din
    Problemer løst 100%

    SvarSlett
  8. Et fantastisk vitnesbyrd om en trolldomsleder som brakte mannen min tilbake til meg. Jeg er lykkelig gift med en nydelig og omsorgsfull mann med to barn. Et veldig stort problem oppsto i familien min for syv måneder siden, mellom meg og mannen min. så forferdelig at han tok saken til retten for skilsmisse. han sa at han aldri ville bo hos meg igjen og at han ikke elsket meg lenger. Så han pakket ut av huset og fikk meg og barna mine til å gå gjennom sterke smerter. Jeg prøvde alle mine midler for å få ham tilbake, etter mye tigging, men til ingen nytte, og han bekreftet at han har tatt sin avgjørelse, og at han aldri ønsket å se meg igjen. Så en kveld, da jeg kom tilbake fra jobb, møtte jeg en gammel venn av meg som spurte mannen min. Så jeg forklarte alt til henne, så hun fortalte meg at den eneste måten jeg kan få mannen min tilbake på er å besøke en tryllekunstner, for det var det hun også gjorde for å vinne tilbake elskeren sin. Så fulgte jeg rådene hennes og hun ga meg DR WALE WhatsApp-kontakt:+2347054019402. umiddelbart sendte jeg DR WALE en WhatsApp-melding og fortalte ham om alle smertene og problemene jeg står overfor. DR WALE fortalte meg at jeg ikke skulle gråte lenger, og at jeg bruker slappe av i tankene. Etter mye diskusjon med DR WALE betalte jeg for alt materiale og gjenstander som var nødvendig for å avgi trolldommen, og trolldomslederen forsikret meg om at jeg vil få mannen min tilbake om en ukes tid. For en fantastisk uttalelse!! Så han snakket med meg og fortalte meg alt jeg trengte å gjøre. Så neste uke var det så overraskende at mannen min som ikke ringte meg de siste syv månedene ringte meg for å informere meg om at han kom tilbake. Så utrolig!! Så det var slik han kom tilbake til huset med masse kjærlighet og glede, og han ba om unnskyldning for feilen og smerten han påførte meg og barna mine. Så fra den dagen var forholdet vårt nå sterkere enn hvordan det var før ved hjelp av DR WALE. Jeg vil råde deg til å kontakte DR WALE WhatsApp/Viber +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett