tirsdag 17. mars 2020

Linda Boström Knausgård: Oktoberbarn (Personlig beretning/roman)


Oktoberbarn

Forfatteren, som tidliger var gift med Karl Ove Knausgård, var i tida 2013 og 2017 flere ganger innlagt på psykiatrisk avdeling. Hun fikk uttallige elektrosjokk behandlinger, som hun reagerte sterkt på, både fysisk og psykisk. I denne boka tar hun oppgjør med psykiatrien i Sverige. Hun kaller avdelingen for Fabrikken, og boka starter med at hun ønsker å fortelle om det hun føler som overgrep, men samtidig har hun problemer med å  huske og skille dager fra netter.  Det ble sagt at behandlingen var skånsom, omtrent som  å restarte en datamaskin. Tjue inngrep om dagen! Pasientene ble behandlet som om de var på et samlebånd, og de ble lagt på rekke og rad for  komme tilbake til bevissthet etterpå.
 "Hukommelsestapet ble veid moteffekten av behandlingen Og hva er minner? Hvordan måler man dem? Minner hadde lav status i fabrikken. "
Hun prøver å tenke på barna. Hun klarer ikke  være tilstede for de eldste, for de krever svar på spørsmålene sine. Hennes ustabilitet fører til at barna blir redd henne. Hun har ingen svar og dras inn i et ingenmannsland hvor hun ikke ser muligheter for et ordentlig liv. Hun klarer ikke å sørge, da hun føler seg som en taper. Hun er mer forsteinet. Så kommer skilsmisseen.

Vi følger henne gjennom minner fra barndommen, med en psykisk syk far, en mor som er skuespiller ved Dramaten i Stockholm, og en voldelig bror.  Og gjennom et ekteskap som etter en tid rakner og dør. Det er en beretning skrevet med harme og sinne, og sorg. Vi kjenner igjen deler av samlivet mellom henne og "du", som hun bruker i boka, for Karl Ove har skrevet mye om dette samlivet i sine bøker.

Linda Bostrøm er en stor forfatter, og denne personlige beretningen /romanen er en sterk og gripende fortelling fra en bipolar person som sliter med å mestre dagliglivet, men samtidig klarer å skrive intenst og vakkert om et trsit tema. Hun kan stå på egne ben som forfatter, men bruker fortsatt etternavnet Knausgård, av en eller annen grunn.

Forlaget Oktober
2020
165 sider
Oversatt av Monica Aasprong
Lest som eBokBIb

4 kommentarer:

  1. Takk, Linda. Jeg skriver boka på liste min. Jeg leste bøkene fra K.
    Ove Knausgård også.
    Jeg kan anbefale bok for deg - Hermann Hesse "Narsiss og Gullmunn", jeg leser nå - sterkt anbefalt :-)
    Hilsener til deg. Viola

    SvarSlett
  2. Det er noe med virkeligheten som gjør at boken egentlig ikke er aktuell, men du overbeviser med din omtale, så kanskje jeg skal svelge en liten kamel og prøve meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke du vil angre på det. Sterk historie.

      Slett
  3. jeg hørte i går Amalie Skram sin bok Professor Hieronimus. Om overgrep og maktmisbruk.
    Psykiatri er forferdelig å lese om, og oppleve. Jeg har en svoger som går ut og inn av psykiatrien. Husker spesielt Dikemark, med de lange gangene og låset dørene hvor han var på slutten av 70 tallet.
    Triste greier.
    Jeg lurer også på hvorfor hun vil beholde navnet. Jeg sjekka på storytel der lå det fem e-bøker av henne, alle med Knausgård som etternavn.
    Ha det fint i disse koronatider, jeg jobber og hører lydbøker dagen lang!

    SvarSlett