fredag 1. mai 2020

Martin Svedman: Når jeg drikker (Dikt)


Når jeg drikker av Martin Svedman (Innbundet)

Dette er en åpenhjertig diktsamling som beskriver forfatterens egen sinnstilstand mens han drakk. Som tørrlagt etter mange år med rus, ønsker han å formidle det han hadde opplevd, men var usikker og redd for egne tanker. Men da han valgte å legge handlingen og ordene over på en annen person, kom diktene. Han lyriske jeg kom fram.

Hovedpersonen er Henrik, som begynner å drikke som 11-åring. Han kjenner at rusen gjør ham godt, og han er på kjøret. Foreldrene prøver å redde ham gang på gang, men avrusningen hjelper ikke. Alkoholikeren vet ikke sjøl at han er avhengig. alkoholiker. Han drikker hele ungdomstiden, og da han møter ei jente som også fester sammen med ham, fungere det bra. Men når de etter hvert flytter sammen, passer de ikke lenger sammen, for hun slutter å drikke. Hun kommer over festeperioden. Men ikke han.  

En interessat samling dikt om alkoholisme. Ikke mye håp, egentlig. Hvorfor drikker Henrik? Det får vi ikke svar på. Svart, rått og brutalt. 

Jeg likte denne diktsamlinga, særlig på grunn av at den er så ekte. Jeg skulle gjerne lagt ved eksempler, men da jeg var ferdig med å lese den, forsvant den fra eBokBIb, der jeg hadde funnet den. Derfor ingen dikt å vise til. 

Men en samling jeg gjerne anbefaler å lese. 

Cappelen Damm
2019
126 sider
Lest som eBokBib
.

2 kommentarer:

  1. Denne har jeg lest og jeg likte den veldig godt. Kom ikke så langt at jeg blogget om den, men det skulle jeg jo. Kanskje tar jeg den frem igjen og lager et innlegg.

    SvarSlett
  2. Alkoholisme er nok ikke lett å sette seg inn i, tøft gjort å bruke egne erfaringer på dette feltet til å skrive om temaet :)

    SvarSlett