mandag 13. april 2020

Sarah Jio: Alle blomstene i Paris (Roman)

Alle blomstene i Paris
Alle blomstene i Paris skildrer to kvinner skilt av tiden, men forent gjennom byen Paris og sjokkerende hemmeligheter.
Caroline våkner opp på et sykehus i Paris uten å huske noen ting. Adressen hennes viser til at hun bor  i en stor leilighet i Rue Cler, alene. Etter hvert begynner hukommelsen å vende tilbake, og hun har vage minner om en mann og et lite barn. Caroline finner en gammel bunke med kjærlighetsbrev bortgjemt i et skap i leiligheten sin, skrevet fra Céline til en mann med navnet Luc. Brevene er skrevet under krigen. Etter hvert som Caroline dukker ned i mysteriet, åpenbares en dramatisk historie. Vennskapet med Victor, som er kokk på en restaurant i nærheten, blir viktig for henne i veien tilbake etter hukommelsestapet.
Céline møter vi under okkupasjonen i 1943. Hun bor sammen med faren og datteren Cosi, og arbeider i farens blomsterbutikk. Familien er av jødisk avstamming, og en dag blir faren og datteren tatt av nazistene, og en tysk offiser holder Celine i fangenskap, som sin elskerinne, i en stor leilighet i Rue Cler. Lille Cosi klarer å rømme, og Celine kjemper en kamp for å holde henne skjult for nazistene. 
Alle blomstene i Paris er  en vakker og rørende roman,  og er en sterk beretning om kjærlighet, overlevelse og tilgivelse. De to kvinnenes historie blir vekselsvis fortalt i romanen, og forfatteren bygger handlingen godt sammen, slik at spenningen holdes ved like hele tiden.   


Cappelen Damm
2019
378 sider
Oversatt av Mari Johanne Müller
Kjøpt i Bestselgerklubben

3 kommentarer:

  1. Sarah Jio skriver fine fortellinger. Denne har jeg ikke lest, men jeg skriver den ned. Jeg kunne trenge en bok som denne nå kjenner jeg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noen ganger vi trenger noe enkelt og lett, gjerne noe romantisk. Jeg begynte på en bok i går som jeg ga opp. Mulig at jeg leser den en annen gang, men akkurat nå var jeg ikke i lune til denne. Prøver på Maren Uthaugs i dag. Håper du har det bra i disse koronatider.

      Slett
    2. Jeg har også prøvd meg på bøker som jeg ikke fikk det helt til med nå. Og en lang liste over hva jeg vil prøve meg på :-)
      Vi har det fint. Håper det gjelder dere og. <3

      Slett