søndag 5. juli 2020

Diane Setterfield: Det var en gang en elv (Roman)

Det var en gang en elv -       Diane Setterfield          Inge Ulrik Gundersen

Det starter med at en liten jente blir funnet livløs i elva. En mann ramler inn i et vertshus med jenta i armene, og segner om.  Alt tyder på at jenta er død, men plutselig livner hun til. Hvem er hun? Og hvem er mannen som kom med henne? Det er ikke uvanlig at barn havner i elva, så flere melder seg som foreldre til jenta. Et ektepar mistet datteren for et par år side, hun ble bare borte. Er det deres datter som er tilbake?

En gripende fortelling der vi møter mange mennesker. Sykepleieren Rita, som er den som pleier jenta de føsrte timene. Mannen som kom med den lille jenta, Henry Daunt, en fotograf. Robert Armstrong, som leter etter et barnebarn han aldri har sett.  Mrs White, som tror jenta er søsteren, Ann, og mange andre.  Et rikt persongalleri rundt vertshuset Svanen.

Dette er en historie som ikke bare handler om den lille jenta og underet rundt henne. Det handler like mye om elva, Themsen, med sine sidelever. Det handler om naturen og menneskene rom bor ved elva. Her er overtro, mystikk, romantikk og spenning. Et skikkelig eventyr.

Forfatteren sier i etterordet at Henry Daunt er inspirert av den ekte Themsen-fotografen Henry Taunt.  Han fotograferte rundt 53000 bilder fra elva i sin karriere. 

lillasjel. og tine har lest og blogget om boka.

Gyldendal
2020
448 sider
Oversetter: Inge Ulrik Gundersen
Lånt på biblioteket



16 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Har läst andra böcker av författaren men inte denna.

    SvarSlett
  2. Den låter väldigt spännande på din beskrivning. Ska kolla upp denna.
    Tack för smakbit!

    SvarSlett
  3. Vi deler visst fra samme bok i dag :-) Jeg har så vidt begynt på den, så jeg skummet bare gjennom det du skrev. Jeg har ikke så lyst til å vite så mye om den på forhånd. Men jeg forstår at du liker den.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser det ja. Jeg har ikke skrevet en smakebit, men hele omtalen. Er blitt litt sløv, eller travel, i det siste, så det er sjelden jeg har vært med på søndagens smakebit. Ha en fin søndag og ei fin uke!

      Slett
  4. Ni är flera som läser denna bok nu. Jag blir mycket nyfiken då jag läst två tidigare böcker som jag gillade. Hoppas den kommer på svenska snart. Tack för smakbit

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren.

    SvarSlett
  6. Jag är kanske dum, men jag fattar inte vilken text som utgör smakbiten från boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager, det ble bare omtalen, så det er nok ikke du som er dum!

      Slett
  7. Det er ikke tvil om at dette er en fortelling som griper en, kjekt at du likte den, og takk for lenke Åslaug :)

    SvarSlett
  8. Den här boken har jag sett på andra bloggar också de senaste dagarna.

    SvarSlett
  9. jag tycker att det verkar vara en intressant bok så jag tänker nog läsa den. har Den trettonde historien av författaren stående oläst i hyllan

    SvarSlett
  10. Låter spännande. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  12. Tror jeg må lese denne. Du fanget en essens som jeg likte.:)

    SvarSlett
  13. Fin omtale, sannelig ser jeg at jeg leste (lyttet) denne for noen måneder siden - nå fikk jeg oppfrisket, jeg har i notatene mine "ganske spesiell" og terningkast 4

    SvarSlett