onsdag 1. juli 2020

Oppsummering juni 2020


Juni ble en hektisk og travel måned, da vi flyttet fra Møre og Romsdal, der vi har bodd i snart 50 år, til Trøndelag. Fra stort hus med stor hage, til lita leilighet. Foreløpig opphold her til den leiligheta vi har kjøpt skal bygges, og står klar om litt over ett år. 
Juni har bragt oss praktfulle sommerdager, som har vært til stor glede midt i travelheta. Over 30 grader dag etter dag er ikke akkurat hverdagskost. Passer godt med slike dager i disse koronatider, da vi har vært masse utendørs med barn og barnebarn, som vi ikke har sett siden vinterferien i februar. 
 
Nå skal jeg forholde meg til nytt bibliotek. Har allerede vært der, og er spent på om dette fungerer like bra som det jeg hadde på Smøla.
Over til det som er lest i juni. Det meste de siste dagene. Tara Westovers bok er nok den som gjorde sterkest inntrykk, men også Wieringas bok om flukt fra Marokko gjorde inntrykk. 

Jeg har fortsatt satt av tid til et par serier, og nå har to fra NRK vært på toppen. Svenske Før vi dør, andre sesong, er noe av det mest spennende jeg har sett. Bra! Håper på flere sav denne. 
Og selvfølgelig Et sted å høre til, et drama som mange har fulgt denne sommeren, har jeg fått med meg. Ser fram til siste sesong av den.

Norske bøker
Jo Nesbø: Kniv 2019
Mari Ann Augestad: Tre kvinner 2018
Irene Levin: Vi snakket ikke om Holocaust 2020
Kjersti Anfinnsen: De siste kjærtegn 2020 
Cecilie Holck: Til døds 2020

Utenlandske bøker:
Carmen Korn: Døtre av en ny tid Tysk roman
Jenny Erpenbeck: Hjemsøkelse Tysk roman
Paolo Giardano: I smittens tid Italiensk fakta
Tommy Wieringa: Murat Idrissis død Nederlandsk roman
Tara Westover: Noe tapt og noe vunnet Amerikansk personlig beretning




11 kommentarer:

  1. Spennende med flytting og sikkert en tilvenningssak å skulle flytte til bolig med mindre plass.

    Har lest tre av "dine" og er enig angående Tara Westover sin bok, det er sterk lesing. Har også lest Wieringa sin roman men den ble jeg ikke like begeistert for som deg.

    Ellers kjekt at du også ser på den australske serien om Sarah( og alle de andre), den er bra.

    Fine bilder du har med.

    Ønsker deg en fin julimåned, Åslaug :-)

    SvarSlett
  2. For en gøy og travel tid du har vært gjennom! Helgen som var, var det nøyaktig et år siden vi landet i leilighet vi også, og jeg nyter det fremdeles.
    Av dine bøker i juni har jeg bare lest Kniv og Hjemsøkelse, men jeg har bestilt Tara Westover på din anbefaling.
    Ha en super lesejuli Åslaug :)

    SvarSlett
    Svar
    1. God tur nordover. Blir nok en flott opplevelse.

      Slett
  3. Bibliotek er helt klart en personlig ting. Håper dere finner kjemien :) Det er mye som blir nytt etter 50 år på samme sted så jeg håper dere får fine dager i den lille leiligheten :)
    Jeg har ikke lest noen av bøkene på din leste, men det er flere som frister. Som Anfinnsen og Erpenbeck.
    Ønsker deg en fin lesejuli

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, hadde et flott samarbeid med biblioteket før, og tror det er bra her også. God juli til deg også!

      Slett
  4. Du har virkelig fått lest mye samtidig som du har flyttet, imponerende. har ikke lest noen av dem, men noterer meg de to på W. Å, Ja jeg følger også med på den Australske serien, den tar opp så mange problemer på en fin måte. Flotte kostymer og nydelige scener.
    Ha, en flott juli :)

    SvarSlett
  5. Det høres veldig spennende ut å flytt til Trøndelag. Flyttingen fra hus til leilighet gjorde vi for 2 år siden, og det tar sin tid å finne ut hvordan man vil ha det.
    Jeg er imponert over at du klarer lese mye og flytte samtidig. Det er ikke selvfølgelig.
    Jeg likte også virkelig godt Tara Westovers bok. Det var en meget imponerende historie.
    Ha en riktig fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ønsker deg en riktig fin sommer, Astrid Terese.

      Slett
  6. Det jeg skrev falt ut....
    så vi starter igjen. Skrev at Kniv (megabra) og Tre kvinner (så dær) har jeg lest. At jeg har Westover liggende her..

    Må være godt å være i havn etter flyttesjau, selv om dere må leie et år. Håper alt blir bra og at vi får flere varme sommerdager her i midten.:)

    SvarSlett