onsdag 5. august 2020

Jørgen Brekke: Nå har natten alt (Krim)


Nå har natten alt - 
      Jørgen Brekke 

Jeg er stor tilhenger av Brekke, og bøkene hans fra Trondheim der vi møter politietterforsker  Odd Singsake,r har virkelig falt i smak. Denne gangen har forfatteren forflyttet seg til Horten, og en ny type krim kommer fram. Og den sitter! 

Den femten år gamle Liv Hassel blir voldtatt og drept i 2012. Hun er datter av den kjente serietegneren Rolf og fotografen Vera, begge kjent langt utenfor Norges grenser. Etter en noe lemfeldig etterforskning blir Vegar Johnsen fengslet for drapet. Han har tilstått, men trekker senere tilståelsen tilbake, da han ikke har klare tenker om hva som har skjedd.

Vi er nå i 2019. Helene Paus er forfatter. Hun har hatt et vanskelig år etter at datteren døe i krybbedød, men da Mie, som er storesøster til Liv, tar kontakt etter at hun har nye opplysninger om hva som skjedde for 7 år siden.  vil hun skrive om saka. 

Nå veksler historien mellom personene som har hatt ulike tilnærminger til saka,det veksles mellom 2012 og 2019. Ryddig og klart, med korte kapitler, blir leseren involvert i det lille samfunnet og hvordan en drapssak påvirker dem når tragedien river i stykker hverdagen.

Brekke skriver som vanlig svært godt, og det er en fryd å lese romanene hans. Han skriver spennede og interessant, og jeg liker svært godt hvordan han bruker tegnekunsten med sine ulike uttrykk i fortellingen. At de ulike strekene kan avsløre hvem som står bak en tegning, og at nettopp dette blir aktelt i en drapssak er flott. Forfatteren viser gode menneskekunnskaper, og den underliggende psykologien i historien gjør den ekstra lesverdig. Flott levert, enda en gang!

bjornebok har også lest boka og likt den.



Gyldendal
2020
381 sider
Leseeksemplar fra forlaget

3 kommentarer:

  1. Mitt blod bruser etter all den spennende krimmen i sommer, så nå har jeg satt meg ned med en langsom roman, for å få roen tilbake og kanskje redde leseopplevelsen av denne. Har 1/4 igjen av den, så jeg håper på litt spenning på slutten.

    SvarSlett
  2. Så bra at du liker denne. Har nettopp begynt på den - og jeg liker stilen. Bunnsolid krim av godt merke.

    SvarSlett