torsdag 8. oktober 2020

Ellen G. Simensen: Tro meg når jeg lyver (Psykologisk krim)

 Tro meg når jeg lyver

"Tro meg når jeg lyver er en psykologisk krimroman som spenner et vidt lerret fra øst i landet til ytterst i vest."

I denne romanen møter vi Lars Lukassen, politimann og helgepappa til sjuårige Annie. Sjefen på stasjonen er syk, og ber Lars overta, noe kollegaen Enger liker dårlig.   Nå dukker det opp et mistenkelig dødsfall, som viser seg å være en tidligere klassekamerat av Lars. Og samtidig dukker det opp en mystisk skikkelse som oppsøker barn og forteller mørke eventyr for dem. 

Johanna Brekke er lærer, og har fått stilling ved skolen der Annie er elev. Hun oppdager snart at Annie blir mobbet, men hva ligger bak ? Lars finner Johanna svært interessant, men ser også at hun har noe mørkt og mystisk over seg. Det kan virke som om hun flykter fra noe. 

På en klassetur i skogen skjer en forsvinning med tragisk utfall, noe som fører til at Johanna stikker til fjells. 

Det blir en tøff periode, der etterforskningen krever full konsentrasjon fra Lars. Og vi blir med Johanna tilbake til gamle trakter på Vestlandet, der moren, som er på aldershjem er blitt dårlig. 

En gammel tragedie, gamle traumer og mye uavklart fra fortida kommer etter hvert fram.

Romanen er svært spennende og nervepirrende hele veien, og flere overraskelser gjør at du ikke klarer å legge den fra deg. Personene er realistiske og ekte, med gode og dårlige sider, slik at historien blir troverdig med all sin dramatikk. Korte kapitler, som jeg liker best, gjør romanen lett å lese. 

Jeg stusser litt over stemmen som kommer fram innimellom, og tenker at denne forstyrret mer enn den ga historien et pre. Flere krimforfattare bruker slike, og noen ganger gir dette historien et driv som gir den mer spenning.

En bok jeg absolutt anbefaler. 


Cappelen Damm

2020

383 sider

Lånt på biblioteket

1 kommentar:

  1. Spennende omtale Åslaug! Jeg er inne i en krimperiode nå, og noterer denne bak øret :)

    SvarSlett