mandag 19. oktober 2020

Jaran Damman: Øyenstikker (Krim)

 



Bøkene til Damman er lagt til Valdres. Her møter vi lensmannen Georg Bråten. Nå er han blitt kontaktet angående et lik som blir funnet under graving av en grøft. Det viser seg å være liket av en ung gutt, men ingen har meldt noen savnet.
Så møter vi uteliggeren Claus , som er vist bort fra bygda. Han kommer over en ung gutt, som er hardt skadet og bevisstløs. Han drar gutten med seg inn i hytte på fjellet for å pleie han, og  håper hyttas eier ikke dukker opp med det første. Gutten er livredd, og nekter kontakt med politiet. Det viser seg snart at flere gutter er forsvunnet fra et asylmottak i nærheten.

Vi får innblikk i hvordan unge gutter flykter fra krigsherjede Syria, med håp om bedre liv i Skandinavia. Men det finnes mange hindringer på veien, blant anna møte med sterke motstandere av innvandring og brutale krefter som ønsker gratis arbeidskraft.

Lensmannen får også ekstra motstand i denne historien, da noen ønsker at han skal si opp stillingen til fordel for yngre krefter.

Jeg har ikke lest noe av forfatteren tidligere,  men må innrømme at jeg ble litt skuffet over denne. Litt lite framdrift. Det positive er at forfatteren tar opp et aktuelt og tøft tema, om flyktningenes kamp for å komme seg bort fra krig i Syria, og hvordan negative krefter hindrer dem. Og litt spesielt at en uteligger blir en av hovedpersonene. Så jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å lese mer av Damman, trass alt!

Andre som har lest er bjornebok.

Cappelen Damm
2020
318 sider
Lånt på biblioteket

1 kommentar:

  1. Jeg leste hans bok Dødstimen for to år siden og likte den godt, selv om jeg hadde noen få innsigelser. Claus var med i den boken også, så det er nok en serie dette her. Takk for tips, skal bare se jeg surrer meg til å lese denne også :)
    (Det er noe feil med lenken til Bjørnebok, kommer bare inn på min egen bloggerside)

    SvarSlett