lørdag 31. oktober 2020

Oppsummering oktober 2020

Da er det vinter igjen, og det er tid for kosekvelder med lys og varme. Men samtidig har vi fremdeles nydelige dager med sol og blå himmel. Og her er det bare nettene som er kalde. Høst og vinter er uansett tid for bøker, og jeg har en bunke liggende på vent. Biblioteket er så flinke til å skaffe det jeg ønsker. Jeg har også hatt litt tid til å eksperimentere med nye bilder, og for å ikke øke mengden bilder jeg har på lager, så maler jeg over gamle. Blir ofte spenninger i bildene på den måten. 

Den langvarige epidemien som herjer over verden fører til lite aktivitet utenom familien. Men heldigvis har jeg nå de fleste rundt meg.

Norske bøker:
Ellen G Simensen: Tro meg når jeg lyver 2020
Tore Renberg: Tollak til Ingeborg 2020
Øistein Borge: Jeg er nummer 13 2019
Jaran Damman: Øyenstikker 2020
Ragnar Hovland: Litt betyr det no likevel 2019Zeshan Shakar: Gul bok 2020
Wenche Mühleisen: Redd deg selv, lille hjerte 2020
Olaug Nilssen: Yt etter evne, få etter behov 2020
Karl Ove Knausgård: Morgenstjernen 2020
Helene Uri: Hoppe etter ruccola 2020
Frode Eie Larsen: Så ble det kaldt 2020

Færre bøker enn på lenge. Har barnebarna nærmere meg nå, og de blir prioritert! 
Da ble det fire krim denne måneden. Og nesten bare norsk. Har ikke skrevet omtale av alle, men det blir kanskje en dag. 

Utenlandske bøker:
Laurent Binet: Sivilisasjoner 2020
Denne boka ble i meste laget fantasifull for meg, så den ble grovlest etter 100 sider. 

Andre kulturinnslag:
Ikke mange slike i disse koronatider.
Fruen fra havet av Ibsen på Trøndelag teater. Bra oppsetting med kreative skuespillere.
Kunstutstilling i Øysteinsalen i Bautaen kulturhus.

TVserier
 Netflix
Unbelievable. Sterk og realistisk om voldtekt.

Viaplay
Lykkevika. Svensk om arv og familiekrangel


6 kommentarer:

  1. Jeg tenker du nyter å ha flyttet nærmere familien :) Jeg har lest fem av dine bøker denne måneden, og det er ikke tvil om at det er Olaugs som gjorde sterkest inntrykk.
    Kulturlivet i Bergen kan dette med smittevern, så jeg har det travlere enn noen sinne, når det gjelder kulturarrangementer.
    Gleder meg til å følge med på hva du plukker deg ut til å lese i november, tipset ditt om Ragnar Hovland ble full klaff hos meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må bruke buss for å komme meg til byen, så det er nok der det holder meg litt tilbake. Men nå har jeg bestilt billett til oppsettinga av Simon Strangers alfabetroman på Trøndelag Teater mandag kveld, og gleder meg til den!

      Slett
  2. Hei der! God oversikt. Jeg har ikke lest noen av dine bøker, men Redd deg selv lille hjerte har jeg lyst til å lese.

    Fint å se bilde av deg når du maler. Jeg har blitt så glad i bildet mitt av jenta i regnet som du har malt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig tilbakemelding, Marianne Augusta.

      Slett
  3. Jeg har lest to av dine: knausgård og Mühleisen sin. Ser du holder på med Over havet, den likte jeg veldig godt da jeg leste den i fjor.
    Ha en fin november!
    Morsomt bilde av deg som maler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er så vidt i gang med boka, men liker de meste av Isabel Allende, så dette blir bra. Ha en fin november du også!

      Slett