søndag 1. november 2020

Frode Eie Larsen: Så ble det kaldt (Krim)

 


Fra forlaget: "I Larvik blir en kvinne kidnappet etter en kveld på byen, og sporene leder Eddi Stubb utenlands. Der tar saken en brå og uventet vending da en ny tragedie inntreffer. Så forsvinner nok en person, og saken kommer ubehagelig tett på Eddi. "

Vi kjenner politimannen Eddi fra Drangedal fra tidligere krimromaner av Eie Larsen. Han solid og traust politi, samboer med Kari, som har samme yrke. Da Trude Ørbeck forsvinner etter en lønningspils, har Eddi og Kari nettopp hatt en krangel, og Eddi er lite motivert for nye oppgaver. Men saken krever sitt, og sporene fører Eddi til Paris. Her går alt galt, og plutselig er nok en kvinne forsvunnet. 

Dette er en skikkelig spenningsroman av beste sort. Etter hvert viser det seg at hendelser fra fortida spiller en stor rolle, på grusomt vis. Her leser vi om psykiatriens mørke historie, der lobotomi var vanlig brukt. Og barn ble lagt i reimer. Vi møter mennesker med traumer, sinne, hevnlyst. Og spillegalskap. Det er til å få frysninger av.

Frode Eie Larsen skriver godt! Alt virker nøye gjennomtenkt, og sjøl om det er mange tråder å trekke i, samles de på en fremragende måte. Slike krimromaner liker jeg!


Andre som har lest er bl.a tine, bjornebok


Liv forlag
2020
358 sider
Lånt på biblioteket

3 kommentarer:

  1. Jeg likte også denne veldig godt. Har blogget om den, hvis du vil se.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir litt tilfeldig hvem jeg linker til, da jeg ikke har oversikt over alle som skriver omtale! Noen ganger lurer jeg på om jeg bare skal kutte ut, da jeg syns det kan bli litt feil og lite rettferdig overfor andre som skriver gode omtaler.

      Slett
  2. Skjønner det, ikke lett å holde oversikt, huske. Jeg bruker å google opp innlegg etter at jeg har lest og skal blogge, men det greier seg med 4-5 sider på google. Tar litt tid , men jeg liker å lese hva andre har skrevet etter at jeg har lest boka, og linke til noen. Før linket jeg til de fleste jeg fant, men etterhvert har jeg gått over til å linke til de som selv driver med linke-praksis. Jeg tenker at det handler om å løfte andre bloggere frem også, men siden det faktisk tar en del tid, synes jeg etterhvert at det bør være en viss gjensidighet i det.
    Men det er hva jeg tenker, folk gjør no hva de vil:)

    SvarSlett