tirsdag 3. november 2020

Leksikon om lys og mørke på Trøndelag teater


 Da jeg oppdaget at dette teaterstykker, bygd på boka som Simon Stranger skrev i 2018, ble satt opp på Trøndelag teater i november, var jeg raskt ute med å kjøpe meg billett. Så i går kveld dro jeg til byen og fikk med meg en strålende oppsetting 

Stykket er dramatisert av Anne Birgitte Holtan og regissør er Maren E.Bjørset. 

I Trondheim er det lagt ned 65 snublesteiner, som skal minne oss om holocaust og ofrene for nazismen. En av steinene ligger i Klostergata 35, og det var der Simon Stranger en dag sto sammen med sønnen på 10 år.  Steinen er et minnesmerke etter Hirsch Komissar, oldefar til gutten. Dette ble opptakten til boka Leksikon om lys og mørke, der forfatteren sporer opp familiens historie og historien om norgeshistoriens største krigsforbryter, Henry Rinnan. 

Teaterstykker følger boka godt, og alfabetet, med stikkord til historien, styrer det hele framover. Scenebildet er et bilde av huset i Jonsvannsveien, der Rinnans bandekloster var, og der familien Komissar havnet etter krigen. Dette er en flott konstruksjon, som klarer å vise oss hva som skjer i første etasje, loft og torturkjelleren. Effektfull lyssetting gjør at dette blir en svært kreativ og fremragende bakgrunn for skuespillernes gode prestasjoner. 


Det er nesten umulig å lage teater av slike dramatiske hendelser som boka beskriver. Det har derfor også vært den negative kritikken av stykket. For det er ikke lett å fordøye de grusomheter som må vises for å beskrive Rinnan og hans bande, og vi som ser trenger tid til å fordøye dette. Det er også sagt at familien Komissar kommer litt i bakgrunnen. Men dette reagerer jeg ikke på. Jeg syns balansen var god, godt gjort! Jeg mener at vi som har lest boka, og det har vel kanskje de fleste som tar turen til teateret gjort, har store fordeler, for vi vet hele tiden hva som kommer og hva det handler om.  

Vi hopper litt fram og tilbake i tid, noe som jeg syns var flott levert. Sammen med skuespillerne, deltok flere dukker, som representerte barna og de tause vitnene. Sterkt. 

Jeg syns dette var en sterk og god forestilling, er glad jeg fikk den med meg.  


1 kommentar:

  1. Artig at du har blogget om dette stykket.:) det var veldig bra, selv om anmelder i Adressa var mer kritisk. Men det er jo jobben hans.Tipper at folk vil like det:)

    SvarSlett