torsdag 5. november 2020

Isabel Allende: Over havet (Roman)



Medisinstudenten Victor Dalmau bor i Barcelona da borgerkrigen i Spania bryter ut. Han begynner å arbeide i leirene, der hardt skadde kommer i store mengder. Broren Guillem kjemper i krigen. Den unge Roser blir gravid med broren, som blir drept i krigshandlinger. Nå rømmer flere og flere landet, mot Frankrike. Men der blir de møtt med frykt og hat, og satt i  store flyktningeleire. Ingen vil ha dem, de blir sett på som kriminelle fremmedelementer, som stjeler, voldtar og sprer epidemier. Historien forteller at femten tusen døde i disse leirene, og bare er av ti barn overlevde.

Victor og svigerinnen Roser er heldige og klarer etter hvert å flykte via Frankrike til Chile, med skipet Winnipeg, et lasteskip i dårlig forfatning. Nobelprisvinner Pablo Neruda står blant anna bak redningen av 2200 spanjoler som kom seg over til Sør Amerika. Victor og Roser gifter seg for å få innpass i landet, og lever sammen som foreldre til barnet hun føder. Vi leser om livet i det nye landet, om kjærlighet og hverdagsliv, til de på nytt havner i en borgerkrig. 

Dette er historiefortelling på sitt beste. Jeg opplever at Isabel Allende alltid bruker mye tid på research når hun skriver romanene sine, og derfor blir de ekte og realistiske. Hun er en mester til å gjøre personene autentiske, og denne historien bygger også på virkelige hendelser og menneskers liv og opplevelser, sjøl om karakterene er fiktive.

Som vanlig fenger bøkene til Allende. Anbefales. 

Gyldendal
2020
380 sider
Lånt på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Fristende omtale Åslaug! Jeg var gått litt lei av Allende, men denne her høres bra ut. Jeg liker det når historiske hendelser ligger til grunn for romanen, så denne må jeg signe meg opp for :)

    SvarSlett
  2. Ja,var ikke denne flott? Jeg var også litt lei henne en stund, men denne var veldig bra synes jeg, både historisk og skildringene av folket i Spania og Chile og det de opplevde.

    SvarSlett