lørdag 12. desember 2020

Bjørn Bakken: Lang, lang rekke (Krim)


Etter en liten introduksjon, der vi møter to unge jenter fra Estland, handler historien om Carl Fredrik Skog. Han har akkurat sluppet ut av fengsel der han har sonet ti år for drapet på sin kjære Annika, noe han selvfølgelig ikke har gjort. I disse åra har han planlagt hevn.

Renate Gundersen er nettopp flyttet tilbake til byen hun aldri skulle sette sine bein i, etter at faren begikk selvmord, noe hun aldri har godtatt. Nå er hun tilsatt som politi på samme kammer som faren arbeidet. Han har etterlatt seg noen papirer til Renate, og hun  setter i gang etterforskningen av selvmordet, som viser seg å være drap, og bakgrunnen for dette. Tilfeldigheter fører Renate og Carl Fredrik sammen, og de  finner snart fram til at de ønsker hevn over de same personene, som er skruppelløse og ondskapsfulle samfunnstopper. Med god hjelp av estiske Tiiu, som var venninne av Annika, og lever under psevdonym, legger de en plan for å  avsløre de som over tid har drevet et brutalt og intrikat spill.

Dette er en handlingsmettet og spennende krim, som fanget meg fra første side. Her er det grufull handel med jenter, prostitusjon og utnytting på det verste. Et menneskeliv betyr lite. Og vi møter grov korrupsjon og et gjennomsyret råttent nettverk som går langt utover Norges grenser.

Forfatteren skriver lett og godt, og jeg liker veldig godt inndeling med kapitler som til alle tider forteller hvor du er. Som sagt, tida fløy og jeg måtte fullføre boka seint i natt. Dette kan ikke stoppe her, det kommer nok flere bøker fra bokbloggeren Bjørnebok, håper jeg!

Jeg likte omslaget på boka veldig godt. Bra design.


Bjørn Bakken eget forlag
2020
333 sider
Kjøpt fra forfatteren

3 kommentarer:

  1. Tusen takk for flott omtale, Åslaug! Varmer på en ruskete lørdag.
    Spesielt artig at du nevner smussomslaget, du som er billedkunstner, det er laget av sønnen vår som er utdannet grafisk designer.

    SvarSlett
  2. Så gøy at du har lest denne, hevnen er alltid søt, så jeg fikk virkelig lyst å lese denne, jeg også :)
    Ha en nydelig søndag!

    SvarSlett
  3. Nei og nei, Geirs bilde ødela igjen ...
    Sier hei og skynder meg. Artog at du har lest boka:)

    SvarSlett