tirsdag 12. januar 2021

Arnulf Øverland: Jeg gikk i rosengården (Kjærlighetsdikt) Artemisias diktutfordring januar 2021

 


Anita med bloggen Artemisias verden oppfordrer oss til å lese kjærlighetsdikt i januar. artemisiasverden

Jeg valgte å lese Arnulf Øverland denne gangen. Kjærlighetsdikt utgitt i 1960. Øverland var ikke bare den politiske lyrikeren, men en allsidig poet som skriver om naturen, døden og kjærligheten. Hans første kjærlighetsdikt er preget av ungdommens lengt, en ensom kjærlighet. Senere blir diktene etter hvert mer preget av erotikk, jubel, jammer og desperasjon. Lykken er også å kunne gi. Så kommer familie og barn inn i diktningen, og diktene får fylde og dybde.  Gjennom kjærlighetsdiktene til Øverland kan en på en måte se personlighetsutviklingen hans. 

Et par eksempler her: 
En bønn
Du, som jeg ikke kan møte
på gatene, der vi går,
møt meg i mine drømmer,
din drøms fortapte vår!

Bevar mig dypt i ditt hjerte,
ditt hjertes forårsild!
Dig hører mine dager
og mine drømmer til.

Ja, i ditt unge hjerte
vil mine drømmer gro:
at på den annen side
møtes vi to!


Utdrag av diktet Til min kjæreste
Det er mig så nytt hver eneste gang
å favne og favnes i ditt fang
det er som å dø av glede!
Det er som  fødes å våkne på ny
i dagningens rosenrede,
i salighedens morgengry.

Så myk din midje, så het din munn
i lengselsoppfyllelsens tidløse stund,
så dypt som en brønn er ditt øye!
Og jeg er fortapt i din rosengård
og mellom dens tvillinghøie,
hvor under ditt hjerte slår!


Det er så mange vakre dikt å velge mellom, så jeg kan bare anbefale å lese denne nydelige diktsamlingen. Hadde ikke anelse om at Arnulf Øverland hadde skrevet slik nydelig poesi, da jeg stort sett har lest bare dikt med bakgrunn i krig og revolusjon, der satire, indignasjon og frihet er tema.

Boka er nydelig illustrert av Chrix Dahl. 

Aschehoug
1960
154 sider
Lånt på biblioteket

6 kommentarer:

  1. Så nydelig.Jeg ble skikkelig varm om hjertet av å lese disse diktene:)
    Jeg forbinder ham også med mer revolusjonære, politisk dikt.
    Takk for fint bidrag i en kald januardag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å finne noe en ikke har forventet. Et nytt bekjentskap med en stor forfatter.

      Slett
  2. Øverland skrev så vakkert om kjærlighet. Fine dikt!

    SvarSlett
  3. Jeg er så glad i diktene til Arnulf Øverland. Jeg synes han skriver skikkelig fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint å bli overrasket med disse dikta. Har alltid likt diktene til Øverland, men disse var som sagt nye for meg.

      Slett