onsdag 3. februar 2021

Ingebjørg Berg Holm: Rasende binne (Roman)


Må innrømme at jeg var litt spent da jeg begynte på denne boka. Har lest de to andre bøkene forfatteren har gitt ut, og likte de godt, men så las jeg at noen bloggere mente denne ikke nådde opp mot de andre.

Det handler forskeren Njål og de to kvinnene Sol, som er prest, og Nina, som også er forsker. Og det handler om kampen om et barn.

Sol og Njål har vært lykkelig gift, men det det viste seg at Sol ikke kunne få barn, og  Njål går fra henne. Hans høyeste ønske er å få barn, han er sæddonor, men det er eget barn han vil ha. Han innleder derfor et forhold til kollegaen Nina, og hun blir raskt gravid. Lille Lotta kommer til verden, men Nina går inn i en fødselsdepresjon, noe Njål ikke takler. Han forlater henne også og ønsker å få foreldreretten. Sammen har de som kolleger arbeidet med et forskningsstipend, der Nina mener hun har gjort det meste av arbeidet. Men Njål er i gang med å ta æren for arbeidet. Dette påvirker foreldresamarbeidet negativt.

Sol er sjalu på Nina, og savner Njål. Hun observerer han og Lotta på avstand.
Kampen om barnet, der etter hvert alle tre blir involvert, er delvis usakelig og trist. 
Vi leser vekselsvis historien sett fra de tre voksnes side, noe som førte til at jeg ble kjent med de innerste tanker og psyken til hver enkelt.

Dette er en psykologisk roman, der vi ser hvordan ulike motiv styrer mennesker i en pressa situasjon.  Er det alltid hensynet til barnet som styrer en barnefordelingssak, eller er personlige motiv dominerende?
Historien fører hovedpersonene til Svalbard, der Ninas mormor i sin tide oppholdt seg, og der forskningsprosjektet til Nina og Njål skal sluttføres. Og her slutter også romanen, i et mørkt, tyngende og iskaldt miljø. 

Jeg falt faktisk for denne boka. Syns at forfatteren tar tak i noe vesentlig i menneskesinnet når en er under press, og hun klarer å formidle dette så bra at jeg som leser må virkelig  reflektere over hvordan de ulike personene tenker.  Berg Holm skriver godt og engasjerende. Det er hele tiden en underliggende spenning gjennom boka, men jeg vil ikke kategorisere denne romanen som en thriller.  

henningtinebokblogger  og artemisiasverden har også omtalt om boka.

Vigmostad Bjørke
2021
315 sider
Leseeksemplar fra forlaget
Bokmål

7 kommentarer:

  1. Godt at du likte boka. Takk for link.:)

    SvarSlett
  2. Hmm.. Jeg hadde tenkt å hoppe over denne i stillhet, men dere liker den jo hele gjengen :) Jeg får se, når interessen "der ute" roer seg litt. Jeg er ikke så flink til å lese bøker jeg først har lest veldig mye OM, om du forstår.
    Håper det etter forholdene står bra til Åslaug. Klem fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for omtanke. Jeg har opplevd at bøker som får dårlig kritikk passer for meg, så jeg bryr meg lite om hva andre sier. Men innrømmer at bøker med masse likes ofte blir de jeg kikker etter på biblioteket.

      Slett
  3. Så bra at du likte boken Åslaug, til tross for de lunkne kommentarene fra noen av oss. Takk for lenke, godt du leste den, kanskje Marianne hiver seg rundt og leser den også, nå siden du har "reinvasket" romanen :)
    Goklem fra Bergen <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, smaken er ikke lik, heldigvis. Men innrømmer at når noen av dere roser en bok, kikker jeg etter den etterpå. Sjøl om jeg ønsker å være "sjølstendig"!

      Slett
  4. Det er mye bra med denne boka, men det er en roman og ikke en SPENNINGSroman så jeg ventet og ventet på at noe spenennde skulle skje.
    Har troen på at forfatteren fortsetter å skrive bra bøker - og blir markedsført rett.
    Håper du ahr det greit

    SvarSlett
  5. Markedsføring er viktig. Fant ikke ut at dette var noen thriller. Jeg ser framover mot vår og ikke-korona nå!

    SvarSlett