lørdag 20. februar 2021

Peer Gynt, Rikstateret i Oppdal kulturhus


Jeg bestilte billett til denne forestillingen i høst, og fikk i januar beskjed om at den var avlyst på grunn av korona. Men plutselig var den tilbake, og jeg kjøpte selvfølgelig togbillett til Oppdal, så langt jeg vet ble det eneste stedet i Midt Norge som fikk oppleve det fantastiske skuespillet. 
Jeg har sett Peer Gynt flere ganger, med blant anna Toralf Maurstad som Peer, men denne forestillingen ble en ny og annen opplevelse.

Regissør Ole Anders Tandberg inviterer oss hjem til kjøkkenet til Peer. Her kommer vi tett innpå sinn og tanker hos Peer, fra ungdomstid og ut i godt voksen alder. Peer er spilt av Anders Baasmo, som gjør en fantastisk flott utgave av personen, på godt og ondt. Vi opplever den unge gutten som vokser opp i et hjem med alkohol og svik, han som sjarmerer jentene og lever i sus og dus uten tanke for konsekvenser. Unnalurer og feig, men med store drømmer og levende fantasi. Hele skuespillet handler om kampen om å være seg sjøl, finne sitt innerste jeg.

Dette blir så utrolig godt gjennomført av et skuespillerteam på fem personer. I tillegg til Anders Baasmo som Peer, gir Gisken Armand, Ola G.Furuseth, Jan Sælid, og Thea Lambrechts Vaulen oss fantastiske prestasjoner på scenen. De fire klarer med glans å spille alle rollene i stykket på en glimrende måte. Kostymer er nesten fraværende, scenen er kjøkkenet, og likevel opplever vi Dovregubbens hall, Pyramidene i Egypt, sjøreisen som nesten går galt, møtet med Bøygen og Knappestøperen. Det er her i kjøkkenet at Peer erkjenner at det ikke ble noe stor av ham, det er her han lamslås av innsikten om at livet er over, det kan ikke leves om igjen. Alle tanker han skulle tenkt, alle verk han ikke utførte. Ingen unnslipper døden.

Det ble en gripende og magisk forestilling. Peer ble troverdig og sårbar, slik jeg ikke har opplevd han før. At teksten er komprimert i fornyet språkdrakt gjør skuespillet enda mer dagsaktuelt, uten at Ibsens rim, rytme og vitalitet ble borte. Jeg bøyer meg i støvet for en forrykende stor forestilling som ble en uforglemmelig flott opplevelse i Oppdal kulturhus. 


6 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å høre om din teateropplevelse. Som du vet har jeg nettopp gjenskapt denne kjente historien ved å lese tegneserieutgaven, og det er artig å se at stykket kan tolkes på så mange forskjellige måter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å gjøre denne til en moderne versjon fikk den til å bli så ekte og virkelig, og Peer ble mer enn noen gang et sårbart, gjenkjennende menneske. Flott gjort!

      Slett
  2. Å, den forestillingen håper jeg kommer til Hamar også. Anders Baasmo bor jo her på Hamar, så jeg håper! Takk for fint og inspirerende innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Baasmo er en flott skuespiller som kan spille på mange strenger. Håper du får sett denne forestillingen!

      Slett
  3. Oi. Så fint å kunne dra på teater - og ha en god opplevelse. Virker som en spesiell og spennende versjon. Bildene gjorde at jeg kunne leve meg litt inn i det.
    Nyt helgen, Åslaug

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så godt å endelig komme ut oc oppleve noe kulturelt ! Lever kenge på en slik forestilling!

      Slett