onsdag 10. mars 2021

Alexander Kielland Krag: Dette blir mellom oss (Ungdomsroman)




Dette er en av bøkene som er nominert til Bokbloggerprisen, kategorien Ungdomsbøker. 

Felix på sytten år har nettopp flyttet, sammen med mor og lillesøster. Han er spent på hvordan det blir på ny skole. Han blir raskt venn med Max og Philip. Men en dag oppdager han den peneste gutten han har sett, og forelsker seg hodestups. Han finner ut at gutten heter Nikolai. Felix har ikke røpet for noen at han er homofil. Nå blir det en vanskelig tid, der han blir lykkelig hver gang Nikolai ser på han eller snakker med ham, og blir helt knust når han ikke er i nærheten eller gir livstegn fra seg. 

Det handler først og fremst om ungdom og forelskelse, men like mye om homofili og om hvor tøft det er å stå fram om sin legning. Felix er avstandsforelsket, og sliter med vekslende følelser. Men han har gode venner som han endelig tør åpne seg for. Og det går bedre enn forventet. 

En lettlest, liten bok, med et større innhold. Forfatteren viser på en direkte og åpen måte hvordan Felix opplever sin seksualitet og hvordan han utforsker sin homofili, samtidig som vi ser hans innerste følsomhet og sårbarhet. 

En ungdomsbok som tar opp søken etter egen identitet og seksualitet, forelskelse og vennskap. Den er skrevet i korte kapitler, noen ganger helt ned til en setning, der innholdet er så direkte at leseren får tid til å stoppe opp og reflektere over det som er sagt før en går videre.

"Før jeg skal sove, skriver jeg til Philip at jeg skulle ha sagt det til ham først. Han svarer med bare et hjerte, og da har jeg lyst til å gråte, av glede eller noe annet, jeg vet ikke hva det er."

En roman jeg vil anbefale til gutter og jenter i ungdomsskolealderen og oppover. Et fint tilskudd til litteratur som informerer på en troverdig måte, samtidig som den er underholdende og spennende. 



Gyldendal
2020
211 korte sider
Lånt på biblioteket

1 kommentar: