søndag 14. mars 2021

En smakebit på søndag: Gustaf Skõrdeman: Geiger



 Dette er en politisk thriller, om dystre familierelasjoner med forbindelser til DDR, der spionasje og terrorisme preget hverdagen. Det starter med at besteforeldre har hatt besøk av barn og barnebarn, rene idyllen. Men når de forlater huset får bestemor en telefonsamtale, som fører til at hun går inn i stua og skyter ektemannen. Så stikker hun av.

"Med våpenet skjult bak ryggen vinket Agneta tilbake med den frie hånden. Døtrene sa til ungene at de også skulle vinke til mormor og morefar en siste gang. Det gjorde de, og mormoren smilte og tenket at med så herlieg barnebarn måtte hun jo ha gjort noe riktig."

Dette er første boka i det som skal bli en trilogi. Lover bra. 

 


I dag er det Astrid -Terese som har smakebiten, et fint tiltak som gir oss mange smakbiter.

8 kommentarer:

  1. Det hørtes dramatisk ut!
    Jeg er ikke så flink til å lese krim som inneholder spionasje og terrorisme. (Nå vet jeg jo ikke om denne inneholder det, eller om det bare finnes i bakgrunnen). Jeg liker best mer ukompliserte krim der jeg ikke trenger forholde meg til slike ting. :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Egentlig er jeg enig med deg, er ikke så lysten på spionbøker. Men etter at jeg fulgte den amerikanske serier The American, en kjempebra serie om spionasje under den kalde krigen, ble jeg mer lysten på å lese mer. ER særlig opptatt av DDR og Stasi-tida, noe denne romanen handler om.

      Slett
  2. Jag har lite svårt för politiska thrillers. Om jag ska vara ärlig så gillar jag inte deckare så mycket. Tack för smakbit, ha en fin söndag

    SvarSlett
  3. Tack för smakbiten. Både den här och uppföljaren ligger olästa här hemma.

    SvarSlett
  4. Verkar spännande. Ny bok och författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  5. Måste bli märkliga släktmiddagar när bestemor skjuter sin man...

    SvarSlett
  6. Oy, litt av en revolveromtale - spennende!

    SvarSlett
  7. det låter som en intressant bok. känner inte till författaren. tack för smakebiten!

    SvarSlett