søndag 21. mars 2021

Grethe Bøe: Mayday (Thriller)


"I 1983 fikk det russiske varslingssystemet melding om at USA hadde sendt fem atomraketter mot Sovjetunionen. Spenningsnivået mellom Russland og Vesten var på sitt mest intense, og oberstløytnant Stanislav Petrov hadde en halvtime på seg til å avgjøre om Sovjet skulle svare. Han holdt hodet kaldt og fant at det hele var en misforståelse. Med det avverget han en atomkrig, og sannsynligvis også starten på tredje verdenskrig.

Denne historien synes å ligge til grunn for Grethe Bøes storslåtte debutbok, thrilleren «Mayday»." Sitat fra Dagbladet.

 Heltinnen i boka er NATO-piloten Ylva. Hun skal nå delta på den store vinterøvelsen i nord, sammen med den erfarne piloten John Evans. Men noe går galt på deres første flyving, da flyet sneier borti et russisk fly, og kommer ut av kurs. De blir skutt ned og styrter like ved et russisk atomkraftverk sør for Murmansk. Ylva og John Evans klarer å skyte seg ut i fallskjerm, og må nå komme seg til Norge før fienden får tak i dem. Dette blir ikke enkelt, da Evans er skadet, og omgivelsene er beinkalde og tøffe. 

Det blir en kamp mot tida, da flystyrten utløser en storpolitisk krise. Både NATO og Russland kvesser kniver, og det står om verdensfreden. En skikkelig tøff thriller, der Ylva kjemper for å komme seg til norskegrensa med den skadde Evans. Og på norsk side setter Ylvas kjæreste Storm, som er kampsportinstruktør og kybernetiker, i gang leting etter de to pilotene.  

I utgangspunktet er jeg ikke så glad i politisk krim, så jeg var litt lunken i begynnelsen. Men etter en noe tam begynnelse var jeg fullstendig hekta. I denne thrilleren finner du kald krig, storpolitikk, spionasje, storslått natur, reindrift og sultne ulver i en herlig blanding.  Alt skrevet på en overbevisende måte, med et språk som driver deg framover i et spenningsgrep som ikke slipper før siste side er lest. 

Dette må det bli film av! 



Cappelen Damm
2021
330 sider
Lånt på biblioteket  

3 kommentarer:

  1. Ikke sant, denne var bra. Jeg også var lunken de første 100 sidene, men så tok det seg veldig opp.:)

    SvarSlett
  2. Jeg har allerede notert denne (Anita) og gleder meg til å lese, når jeg får tak i den. Måtte le litt når jeg så at det er 38 måneders ventetid på biblioteket :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da var jeg heldig, den sto i hylla sist jeg tok turen dit!

      Slett