mandag 26. april 2021

Karl Ove Knausgård: Skogen og elva (Et kunstnerportrett) Bokhyllelesing april.

 


Knausgård om Kiefer: "Det finnes noen mennesker som er kjent på en slik måte at man aldri regner med å treffe dem, det er som om de eksisterer i en annen verden. Skuespillere, sangere og politikere er det slik med, deres ansikter finnes hele tiden overalt der vi er, mens de selv alltid er et annet sted. Også kunstnere kan ha denne virkningen, men på en annen måte: for dem er det ikke ansiktet som er kjent, men verket, og strålende ut fra det, navnet. Anselm Kiefer har alltid vært et slikt navn for meg. Ja, kanskje mer enn noen annen kunstner i vår tid, fordi kunstverkene hans er så monumentale, så ladet av tid, så tynget av historie, og fordi det private, det lille og personlige er helt fraværende i dem"

Det har tatt fem år å skrive biografien om Kiefer. Karl Ove Knausgård har møtt kunstneren Anselm Kiefer mange steder i verden, blant annet i Donaueschingen, hvor han ble født, og blant anna i det gigantiske atelieret hans i Paris, hvor han bor og arbeider. Han oppdager at mye av det Kiefer maler har tilknytting til forhold i barndom og oppvekst. Sjøl om bilden er uten mennesker har de noe menneskelig over seg.

Knausgård strever med inntrykket av kunstneren, da han er en kombinasjon av observator, gransker, og en "blind", en som ikke ser personene rundt seg. Det er interessant å lese hvordan han prøver å bli kjent med Kiefer som kunstner. Kiefer er oppvokst i landskap med skog, sletter og elv, Han er ingen selvbiografisk kunstner, men en selvgeografisk, sier Knausgård.

Kiefer forteller åpent om et dårlig forhold til en autoritær far, en god mor og oppvekst hos bestemoren. Han viser fram atelierene sine, store, gedigne haller, med underjordiske ganger og grotteaktige rom. Kunsten hans krever store rom, da de etter hvert blir større og større.
Sammen med Kiefer møter Knausgård andre kunstnere, gallerister og beundrere av Kiefer.
"Det var som et hoff. Alle var der for ham. Men han, så det ut som, var ikke der for noen, han hadde tankenen andre steder."

En svært interessant bok, et innblikk i en kunstner jeg bare så vidt har lest om. Boka i seg sjøl er et kunstverk, da omslag og permer viser utsnitt av Kiefers verker. Men akvarellene er små, i forhold til det meste av Kiefers store verk. Blant anna et utsnitt som er avbildet på side 138 og 139, Die sieben Siegl, som er 470 x 950 cm . Jeg fikk lyst til å se noe av dette en gang, og drømmer kan en jo alltid ha


Forlaget Oktober
2021
132 sider
Leseeksemplar fra forlaget, tusen takk.

4 kommentarer:

  1. Jeg hadde heller ikke hørt om kunstneren før, men jett om Knausgård fikk meg interessert. Likte som du skjønner boken godt, og det ser jeg at du gjorde også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som du sikkert har oppdaget er jeg stor beundrer av Knausgårds bøker, så denne føyde seg inn i rekken av disse.

      Slett
  2. Anselm Kiefer er en favoritt. Det store verket- The High Priestess - på Astrup Fearnly er magisk. Jeg liker bildene hans også.
    Er ikke så fan av Knausgaard men denne boka frister.
    Ønsker deg en fin uke

    SvarSlett
    Svar
    1. Må nok ta en tur innom Astrup Fearnely og se på dette. Håper det kan bli en Oslo-tur igjen snart!

      Slett