fredag 30. april 2021

Oppsummering april 2021


April ble akkurat slik Bjørnson beskriver den i sitt vakre dikt.  Ustadig, fra sol og vår, + 16 grader, til snø og minusgrader neste dag. Jeg har fått min første vaksine, og har våget meg ut litt mer. Godt å se folk igjen! 

Denne måneden er det blitt mye innevær, og dermed mer lesing. Lenge siden jeg har lest så mye på en måned. 

Norske bøker:

Strålende unge døde (Norsk krim)  Gitt opp eter 100 sider. Fenget meg ikke, ble kjedelig.

Tiger Garte: Dette dreper oss 2021 (Roman)

Janne Camilla Lyster: Brødre 2021 (Roman)

Gunhild Haugsnes: Driva 2021 (Roman)

Roy Jacobsen: Bare en mor 2020 (Roman)

Ingvill Solberg: Sangene og somrene 2021(Dikt)

Odd Klippenvåg: En lykkelig gift mann  2021 (Noveller)

Jørn Lier Horst: Sak 1569 2020 (Krim)

Karoline Brændjord: Jeg vil våkne til verden 2020 (Dikt)

Anders Moe: Knokkelstøv 2021 (Krim)

Katrine Sele: Einars bok 2021 (Sakprosa)

Monika Isakstuen: Mine venner 2021 (Roman)

Karl Ove Knausgård: Skogen og elva (Kunstnerportrett) 2021 Bokhyllelesing april


Utenlandske bøker:

Harlan Coben Gutten fra skogen (Amerikansk krim) Gitt opp etter halvlest. Kjedelig.

Leila Sliman: I udyrets hage (Fransk- Marokkansk roman)

Lena Andersson: Datteren (Svensk roman) 

Lina Bengtsdotter: Beatrce (Svensk krim)

Cilla og Børjlind: Frossent gull (Svensk krim)

Fiona Barton: Mistenkt (Britisk krim)  (Ikke skrevet omtale, mistet gnisten)

Selva Almada: Døde jenter (Argentinsk sakprosa)

Kiley Reid: Litt av en tid (Amerikansk roman)

Sasa Stanisic: Der du kommer fra (Bosnisk - tysk roman)


 Annet

Serier:

Jeg er hekta på serien Weissensee som vises på NRK. Handler om STASI-tida i Øst-Tyskland.

Ser fortsatt The Crown, kommet til 5.sesong nå. Netflix.

Har begynt å se den humoristiske Familien Durrels greske eventyr. NRK 

Har også sett Ministeren, Islandsk serie på NRK. 

Kino:

Har sett filmen Nordlands Jeanne D´Arc, dokumentar om Liv Grannes og The Father (Fantastisk bra!)  på Trondheim kino. 

Litteraturhuset:

Foredrag om Konspirasjonsteorier. Asbjørn Dyrendal

11 kommentarer:

  1. Ja, april ble en utrolig uforutsigbar, kald og værhard måned her i Midten.
    Har lest tre av dine bøker (Jacobsen, Brændjord og Isakstuen). Brændjords dikt var fantastiske.
    Begynte på Sak .. av Lier Horst, men ga den opp. (lydbok)

    Har sett The Crown- veldig bra serie, og slutten på Ministeren- den var dramatisk. Begynte å se den greske serien, men datt av før jeg kom igang. Mulig jeg ser den senere en gang.

    Skal på kino neste uke, må sjekke om The Father går da. Så Et glass til sist søndag, men leide den, veldig bra film.

    Ønsker deg en flott mai:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hatt noen dager på Smøla, der våren er kommet litt lenger. Nå har jeg behov for å komme meg litt ut, så det blir både kino (Utøya) og forfattertreff på biblioteket i morgen. Og da møtes vi kanskje der? Andre vaksine onsdag, så jeg blir noe beroliget etter mye forsiktighet i lang tid.

      Slett
  2. Hei der. Fin liste! Jeg har kun lest Brændjord og Moe av dine. Likte begge godt.
    Liker at du skriver ned bøkene du avbrøt. Det er interessant :)

    Håper mai bli fin og mild :)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, nå vil vi ha varme! Det er ikke ofte jeg avbryter bøker, mest å grunn av at jeg stort sett vet litt om bøkene på forhånd. Men har bestemt meg for å være litt mer restriktiv med meg sjøl - det er nok å ta av!

      Slett
  3. Viola sender deg en hyggelig hilsen første mai.
    Mange bøker du har lest ... flott. Jeg klarte ikke så mange ... det er flott at du så Weissensee også ... Jeg liker også å se filmer. Dessverre er kinoer, teatre og museer fortsatt stengt ... så jeg slapper av med å sy, spesielt vesker. Det er fantastisk å leke med fargene på stoffene.
    Ha en fantastisk mai. Jeg gleder meg til å høre fra deg igjen.

    SvarSlett
  4. :-) ... jeg tenker, jeg ser til "The crown" ved Netflix... også.
    Takk for anbefaling.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldgvis er kinoene åpne her, med god plass mellom tilskuerne. Men det blir ikke så ofte likevel. Men serier på TV er flott. Weissensee er en av de virkelig bra seriene jeg har sett. Nå skal jeg se fjerde sesong av The Handmaids Tale, en fantastisk serie. Men veldig skremmende. Ha en fin mai, Viola. Håper vi får varme både i Norge og TYskland.

      Slett
  5. Har faktisk bare lest to av dine Jacobsen og driver med datteren, har lest sønnen av Andersson. Den østtyske serien ble vi sittende å se ferdig her om dagen, åden var så bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bøker og serier på TV har reddet meg i denne trasige tida. Og når jeg først ser en serie, blir det som regel ikke med en episode, men både tre og fire! Blir litt hekta. Nå ser jeg fram til vår og et åpnere samfunn!

      Slett
  6. Her i Bergen har vi hatt det samme underlige været, får håpe at mai bringer med seg litt flere varmegrader, og gjemmer den kalde nordavinden.
    Jeg har lest syv av dine mange bøker denne måneden, og har i alle fall Driva på vent.
    Ønsker deg en fortryllende lesemai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper på fin mai både i Bergen og Trondheim! Og ikke mer nedstenging! Det blir mindre lesing om været blir bedre, men det er slik det skal være.

      Slett