tirsdag 10. august 2021

Sofie Sarenbrant: Syndebukken (Krim)


 "En rekke innbrudd rammer fredelige Bromma. Da en tenåringsgutt blir drept i noe som ser ut som et innbrudd som endte fryktelig galt, blir Emma Sköld satt på saken. Mistanken rettes først mot familiens vaskehjelp som fant offeret. Saken tilspisses da et nettforum begynner å spre hatefulle ytringer om henne og utenlandske arbeidere. Men da flere mennesker dør, tar Emma saken i egne hender."

Kriminalinspektør Emma Sköld er utslitt og takler ikke eget liv akkurat nå. Tidligere hendelser preger henne fortsatt. Da kjæresten og kollegaen Nyllet frir til henne, får hun panikk. 

I etterforskningen etter  drapet på den unge gutten , opplever Emma i forbindelse med etterforskningen at noen er ute etter henne personlig. Men som vanlig er hun fokusert på å gjøre en god jobb, og prøver å legge personlige problemer til side. Og så dukker flere lik opp.  

Det er blitt ganske vanlig å trekke inn privatlivet til etterforskerne, særlig i svensk krim, noe jeg egentlig syns er greit. Og i dette tilfellet blir det naturlig, da Emma og Nyllet er kolleger, med en liten datter de begge elsker.  Og med Emmas spesielle bakgrunn, som er kommet fram i tidligere bøker, kjenner jeg behov for å følge de løse trådene og finne ut mer om henne. 

Dette er en helt grei krim, men jeg syns den dro ut i langdrag, og jeg kunne gjerne ønsket en kortere versjon. Men den har mange gode kvaliteter, er lettlest og velskrevet. Her er det gode personkskildringer. Her finner vi familier som ikke fungerer, skam og skyldfølelse, gamle hemmeligheter, løgner og hevn. Og vi er innom intoleranse og rasisme. En mangfoldig krim jeg likte godt, men som sagt så mener jeg at den godt kunne vært kortere.

Andre som har lest boka og omtalt er heartartpaintingandlyricslillasjel og artemisiasverden

Cappelen Damm
2021
362 sider
Oversatt av Henning J. Gundersen
Lånt på biblioteke
t

2 kommentarer:

  1. Takk for link.:)
    Ja, den var nok litt dryg innimellom, denne også. Min første bok av Sarenbrant, men har et par til her som skal leses etterhvert.

    SvarSlett
  2. Krim og langdrag hører ikke sammen i samme setning :) Har lest om bøkene hennes noen ganger, men ikke lest noe av henne.
    God helg Åslaug!

    SvarSlett