lørdag 4. september 2021

Oppsummering august 2021



August har vært en måned med mange gjøremål, og dermed lite tid til lesing. Jeg har flyttet inn i ny leilighet, etter å ha bodd midlertidig i leid leilighet ett år. Dette tar tid, sjøl om jeg har hatt god hjelp av familie. Blir nok ikke helt ferdig før utpå høsten, da jeg i september blir mye på reise. 
August har bydd på mange fine sommerdager, men også mye regn og høstlig stemning. Utrivelig med oppblomstring av pandemien de siste dagene i august. 

Ser av oppsummeringa at det er blitt mest krim i august. Lettest å ty til når en er travel.

Norske bøker

Tom Egil Hverven: Lyset i støvsøylen. En samtale med Håkon Bleken. 2020
Ruth Lillegraven: Av mitt blod Krim 2021
Anne Nyheim: Enkepalasset Roman2021
Dordi Strøm: Flog Roman 2021

Utenlandske bøker.


Emilie Schepp: Ni liv Svensk thriller
C.J Tudor: De andre Britisk krim
Per Lagerquist: Pilgrimen Svensk roman
Belinda Bauer: Exit Amerikansk krim
Sofie Sarenbrandt: Syndebukken Svensk krim

Annet:

Kino:
Romantisk film: Det siste brevet fra deg, etter roman av Jojo Moyes,

Utstillinger:
Trondheim bildende kunstnere, Bautaen kulturhus.
Håkon Bleken i Domkirka
Ari Behn i Modern Art Gallery

Serier:
To lette og koselige sommerserier:

Har sett alle sesonger av serien Love Child, NRK. Australsk serie med handling fra 1970. En ny generasjon, en ny tid. Vietnamkrigen pågår, unge gravide jenter må adoptere bort barna sine, her er fødsler, jordmødre, leger. Gryende kvinnekamp, kjærlighet og vennskap.

Har også sett hele den canadiske serien When calls the heart på Netflix. En ung lærer kommer til en gruveby utenom allfarvei, først på 1900-tallet. Kamp for tilværelsen i et mannsdominert miljø. 

The Good Doctor på Netflix er en humorfylt sak med en lege med autisme. Har sett noen episoder nå.

Prøver meg på Greenleaf på Netflix også. Har bare sett en episode, men fortsetter for  se om det er interessant. Typisk amerikansk dram fra familiemiljø.

8 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny leilighet, tipper du koser deg med innflytting og innredning, selv om det er travelt. Du har fått lest litt innimellom, fire av dine har jeg også lest :)
    Lykke til med lesemåneden September!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, gleder meg over å komme i havn snart!

      Slett
  2. For å sitere Tine: Gratulerer med ny leilighet.
    Jeg liker innlegg som dette. Blir litt bedre kjent med personen som skriver :) Jeg har ikke lest noen av bøkene du har lest, men jeg ser The Good Doctor (jeg er selv autist, men dessverre ikks savant som den gode doktoren :)
    September bildet ditt er fint. Jeg hadde kjøpt det som kort :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Flytting har ført til lite lesing og null maling, men det kommer etter hvert!

      Slett
  3. Takk for hyggelig møte på Hamar i går. Morsomt å treffe folk i virkeligheten.
    Jeg har ikke lest noen av bøken du har lest.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme! Satser på mer lesing, og kanskje litt maling igjen, i oktober.

      Slett
  4. Gratulerer med ny leilighet:)
    Flytting er strevsomt, men du har da rukket mye annet likevel.
    Har lest Sarenbrandt, Tudor og Lillegraven av disse.
    Ønsker deg en fin september Åslaug:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. I neste måned håper jeg å få med meg noe aktiviteter i Trøndelag, og komme igang med lesing igjen. Ha en fin høstdag.

      Slett