mandag 8. november 2021

Jan Erik Vold: "Venn, jeg har våket" Gunvor Hofmo 1921 - 1995 (Biografi) Bokhyllelesing oktober 2021


Denne måneden skal vi lese en skandinavisk bok, utgitt etter 2000. Jeg valgt denne boka av Jan Erik Vold om Gunvor Hofmo, som jeg fikk så lyst til å lese.

Gunvor Hofmos biografi av Jan Erik Vold «Vi som er viet til mørke, til stillhet og Gud,» skrev Gunvor Hofmo, vår store kvinnelige lyriker, som er blitt sammenlignet med Emily Dickinson og Edith Södergran. Hennes sorg i livet var å miste Ruth Maier, en flyktning fra Wien, som ble deportert fra Oslo til Auschwitz i 1942: «Jeg så min venninne, /den eneste, jeg så henne / gå for å dø,» skriver Hofmo, som kretser om dette tapet i resten av sin diktning. Gunvor Hofmo (1921-1995) ga ut 5 diktsamlinger 1946-1955 og 15 diktsamlinger 1971-1994. Etter hennes død ble en stor mengde etterlatte dikt funnet. Til Hofmos 100-årsmarkering kommer nå Jan Erik Volds biografi «Venn, jeg har våket», løftet ut av hans fyldige utgivelse Mørkets sangerske, som brakte et vell av nye - og til dels dramatiske - opplysninger om denne forfatteren fra Oslo Øst, som man tidligere visste lite om."

En interessant bok, med et rikt innhold av dokumentasjon om Hofmo, fra henne sjøl, via brev og uttalelser, fra familie og kunstnervenner. Gunvor Hofmo slet med psykiske problemer, noe som førte til perioder der hun ikke kunne skrive. Savnet av venninnen Ruth Maier gjorde ikke situasjonen bedre for den skjøre Gunvor.  Mye tyder også på at hun hadde skyldfølelse overfor venninnen. 

Gunvor Hofmo var en kunstner som hadde et stort mørke i seg, men vi skimter også lys, særlig fra ungdomstiden, tiden sammen med Ruth Maier.  Hofmo skriver om temaer som sorg, død, ensomhet, fremmedfølelse og et vanskelig gudsforhold. Boka har mange sitater fra dikt hun har skrevet, En utrolig fascinerende historie om en stor forfatter som vil bli husket som en av våre store lyrikere. 

Velger å ta med et lite dikt fra tiden da hun var innlagt på psykiatrisk sykehus

Til en sykesøster
Et tårn, en have og en sykesal
Å søster løvhånd,
gjør all feber sval.
Vær treests skygge under nattens sol
der ånden brister-
Og en Fremmed drikker.


Gyldendal
2021
224 + kildehenvisninger
Lånt på bibloteket

2 kommentarer:

  1. Oy. denne boka har gått meg hus forbi. Jeg leste boka han gav ut som også handlet om Gunvor Hofmo 2018"Prosa". Takk for flott tips, den må jeg lese.

    SvarSlett
  2. Gunvor Hofmo skrev så mye bra og hennes kivshistorie er fascinerende. Jeg har lest Mørkets sangerske. Fin omtale!
    Om du er i Oslo - det er en super Hofmo utstilling på Najonalbiblioteket

    SvarSlett