fredag 3. desember 2021

Johann Wolfgang von Goethe: Mitt hjarta slo (Gjendikta av Åse -Marie Nesse) Artemisias diktutfordring november


 Denne diktsamlinga fant jeg i min datters bokhylle. Hun studerte i Tyskland noen år, og jeg finner flere godbiter i hyllene hennes. Denne er oversatt til norsk, men originaltekstene er med.  

Johann Wolfgang von Goethe ble født i 1749 i Frankfurt am Main. De fleste forbinder ham kanskje med Faust, som er en serie skuespill der doktor Faust som dras mellom Mefistoles og og den uskyldige Gretchen. En kamp mellom det onde og det gode. 

Men han skrev også dikt om natur, kjærlighet og håp, og alt som er vakkert. Åse Marie Nesse sier dette om disse diktene hans:
"Å lese dikta er å møte eit menneske som meir enn dei fleste er nærværande i sitt eige liv frå dag til dag, frå år til år, med alle nyansar i livskjensla og alle sansar inntakte heilt til siste andedrag. Samtidig er dei ei reise gjennom eit grenselaust poetisk univers med soloppgangar og stjerneskot, måneglans og kumulus-skyer, regnbogar og ras, til tonefølge av vekselsvis Schubert og sfærisk musikk..."

I denne boka med utvalg av dikt, som Åse -Marie Nesse har oversatt, ligger originalen inne , slik at en hele tiden kan lese parallellt, om en ønsker det. 

Mitt hjarte slo  Es schlug mein Hertz, er første orda i diktet Velkomts og avskjed. Skrevet i 1771




  Et annet eksempel fra samlinga er et kjærlighetsdikt som heter Visna er de, vakre roser. Skrevet i 1829.

Visna er de, vakre roser,
som min kjærleik ikkje bar.
Blømde den gong utan voner,
hjertesorg er nå mitt svar!

Sorgfull minnest eg dei dagar
da vi møttest utan sut.
tidleg vandra eg i hagen,
til den første knupp sprang ut,

og la ned for dine føter
blomar, frukter, dag for dag
Og ved våre sæle møte
banka håp i hjarteslag.

Visna er de, vakre rser,
som min kjærleik ikkje bar.
Blømde den gong utan voner,
hjartesorg er nå mitt svar!

Mange fine dikt som jeg koste meg med.

Aschehoug
1999
111 sider
Lånt av min datter

2 kommentarer:

  1. Så fint, vakkert dikt. Jeg har helt falt ut av diktlesersirkelen. Jeg får satse bedre neste år :)

    SvarSlett
  2. Så fint dikt og fint innlegg.:) Så bra at du følger opp diktsirkelen. Jeg må nok drøye mitt til i desember en gang, til jeg kommer hjem:)

    SvarSlett