onsdag 1. juni 2022

Oppsummering mai 2022


Sommeren er kommet, med litt opp og nedtemperaturer. Men verden er grønn igjen, og det er lett å leve. Krukkene på verandaen er fulle av planter, er spent på hvordan det blir etter hvert. Elsker planter, og savner den store hagen jeg hadde før jeg flyttet til leilighet. (Men savner ikke arbeidet!) 

Ser på egen oversikt at denne måneden har jeg nesten bare lest norske bøker.  Litt blandet utvalg, mange fine opplevelser.  


Norske bøker

Ulf Bertil Sende: Satans barn 2022 Krim

Magnus Takvam: Hun skrev for å kunne leve 2021 Biografi/portrett

Tyra Teodora Tronstad: Det finnes ingen grenser for gult 2022 Roman

Maren Uthaug: Kjærlighet 2022 Humorstriper

Kristin Vego: Se en siste gang på alt vakkert 2022 Noveller

Herborg Wassmo: Mitt menneske 2022 Roman

Hanne Gellein: Alle fugler små 2020 Krim (Omtale kommer)

Anne Holt: Det ellevte manus 2021 Krim

Ronald Grini: Krigsdagboka (Krigen sett med  barnøyne) 2022  Sakprosa

Per Petterson: Mitt Abruzzo 2021 Roman 

Victoria Dalsberget: Du og jeg 2022  Dikt Artemisias diktutfordring mai

Jørgen Brekke: Formørkelsen og dens lys 2022 krim 

Vibeke Tandberg: Feber 2021 Roman (Omtale kommer)


Utenlandske bøker

Karin Smirnoff: Jeg dro ned til bror Svensk roman 

Ruta Sepetys: En spire av håp. Litauisk roman


Annet:

Ser litt på serier om kveldene, både på Netflix og NRK. Kan trekke fram den tyske Ku`damm, som jeg nå ser tredje sesong av. Ellers har jeg "repetert" Anne fra Bjørkly, der jeg har lest bøkene for mange år siden. 

                       Møte med krimekteparet Agnes Matre og Geir Tangen på Melhus bibliotek. 

Konsert i Olavshallen: Rachmaninoffs pianokonsert nr. 2. 

Trøndelag Teater: Røde Emma, etter Bjørneboes roman som ble utgitt etter hans død .


                                         Her har jeg en koselig krok for lesing og hygge.

2 kommentarer:

  1. Bra bunke dette:) Har lest fem av dem, og leser Det ellevte manus, har Jeg dro til bror på vent.
    Jeg har også veranda med mye krukker og savnet hagen lenge )og gjør det fortsatt)- krukker er fint, men mer arbeid, i alle fall når man bor i andre etasje og må lempe sekker med jord opp osv.
    Røde Emma og Tangen/Matre har vi også til felles i mai. Koselig å treffe deg på Teatret.
    Kos deg med juni:)

    SvarSlett
  2. Mange bra, wassmo og Petterson er blant mine favoritter. Morsomt at du følger Ku:damm. Den har utrolig mange likhetstrekk med bok nr. to av Carmen Korn "Oppbruddstid". Trodde en stund C. Korn sto bak manus, men fant ikke henne på rulleteksten.
    Ønsker deg en fin juni :)

    SvarSlett