mandag 18. juli 2022

Elin Cullhed: Eufori (Om Sylvia Plath)



Knapt noe ekteskap er så omskrevet som det mellom Sylvia Plath og Ted Hughes. At omstendighetene rundt de to forfatterne er så himmelropende tragisk, har medvirket til det. Utallige biografer, men også romanforfattere og filmmakere, har begjærlig grepet til fortellingen om de unge, vakre, begavede og plagede dikterne. Svenske Elin Cullheds roman «Eufori», som fikk den høythengende Augustprisen, handler om det stormende kjærlighetsforholdets aller siste år. Romanen skildrer på intenst vis Sylvia Plaths indre og ytre kamp fram mot selvmordet en februarnatt i 1963."

 Jeg har lest en del av Sylvia Plath, og latt meg begeistre av hennes dikterkunst. Og lest om det turbulente ekteskapet med Ted Hughes, som endte med sjølmordet i 1963.

To kunstnerer som kjemper om å prestere,  men som bryter hverandre ned.  Et liv med mange opp og nedturer. 

Cullhed går i denne boka inn i hodet på Plath og prøver å skrive en biografi om henne i romans form. Jeg datt av lasset ganske raskt, og klarte ikke å bli engasjert.  Alle detaljene som skal være Plaths ord og handlinger blir for mye en enkel "kioskroman" for meg. Trass i masse ros og godord om denne romanen, avsluttet jeg etter halvlest, og vil heretter konsentrere meg om Sylvia Paths litteratur. Slik fantasi om en dikter ble denne gangen ikke noe som ga meg noe jeg hadde behov for. 



Gyldendal
2022
328 sider
Oversatt av Vibeke Saugestad
Lånt på biblioteket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar