onsdag 30. november 2022

Oppsummering november 2022


Da er vi inne i julemåneden, etter en helt fantastisk bra november. Her har vi hatt  vakkert vær, litt frost men ingen snø. Sol og mest stille.  Og med tidlig advent, lyser det nå i alle vinduer. Jeg elsker å tenne lys både inne og ute i mørketida.  

Så var det bøkene. Jeg har endelig lært meg at det ikke er nødvendig å fullføre en bok jeg ikke faller for, og jeg har redusert antall omtaler av bøkene.  

Norske bøker

Vigdis Hjorth: Femten år 2022 Roman
Trude Tjensvold: Raud Volvo 2022 Ungdomsroman
Carl Frode Tiller: Det framande landet. 2022 Dikt Artemisias diktutfordring desember.
Toril Brekke: Dement diamant 2021 Roman
Maja Lunde: Drømmen om et tre 2022 Roman
Ida Hegazi Høyer: Kirurgen 2022 Roman
Gaute Heivoll: Dine ord 2022 Roman
Lill Heidi Opsahl: Glassdronningen 2022 Historisk roman. Ingen omtale skrevet
Toto Hølmebakk: Almakalender 2022 Diktsamling
Øystein Morten: Eirik Raude 2022 Historisk roman. Interessant, men ingen omtale skrevet
Karl Ove Knausgård: Ulvene fra evighetens skog 2021 Roman 
Karl Ove Knausgård: Det tredje riket 2022 Roman Omtale av disse to bøkene kommer senere

Utenlandske bøker

Emilie Shepp: Bjørnen sover 2022 Spennende svensk krim. Ikke skrevet omtale, men anbefales.
Lucinda Riley: Mordene på Fleat House Britisk krim, halvlest.
Carmen Korn: Oppbruddstid 2022 Tysk roman . 2. bok i trilogi

Annet

Etter en svært aktiv oktober, har jeg tatt livet med ro og stort sett bare kost meg hjemme. Har hatt noen vennebesøk, og malt litt.  Men litt kulturelt er det alltid fint å få med:

Skaun kunstforening har hatt høstutstilling, der jeg har deltatt med flere bilder,
Maja Lunde på Trondheim bibliotek i samtale om bokserien om klima og miljø.
Turneteateret i Trøndelag med forestillingen Idiot. Sterk sak om tidligere spesialskoler.
Trondheim krimfestival på Justismuseet.
Teddybjørnens jul, sammen med barnebarn.


Jeg ser fortsatt på serier på NRK og Netflix, og nå er et tid for julefilmer. Med gløgg i koppen og masse adventsbeslysning, er dette en koselig tid. Julestress har jeg lagt bak meg for lenge siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar