torsdag 16. mars 2023

Joseph Conrad: Mørkets hjerte. 1929. 20.århundreserien.



Om boka:  Marlow seiler oppover Kongo-elven for å møte den fryktede og respekterte handelsmannen Kurtz. Møtet avslører marerittlignende tilstander i jungelens indre. Årene i jungelen har formørket Kurtz. hjerte, hinnen mot den totale galskap er skrellet vekk. Mørkets hjerte er en av verdens viktigste og mest omtalte bøker, både som et hovedverk i modernistisk litteratur, som en nøkkeltekst i postkoloniale studier, og som en roman som har inspirert utallige kunstnere i ulike sjangrer. Særlig kjent er romanen som hovedinspirasjon for Francis Ford Coppolas film "Apokalypse nå" (1979).

Det startet med at jeg ble sterkt grepet av forholdene i Kongo da jeg las Kleptokratiet av Espen Skjerven. Jeg diskuterte boka med min datter, og hun anbefalte da å lese Joseph Conrads bok. 

Dette er egentlig en historie i historien, da  hovedpersonen i boka, Marlow, forteller om reisen oppover Kongo-elva til de andre mennene på elvebåten Nellie, som ligger i Themsen.  Marlow skal frakte elfenbein  og ta med seg en beryktet elfenbeinsjeger, Kurtz, tilbake til Europa. Han er en hensynsløs og brutal agent. Dette er under Belgias herredømme over Kongo, der kong Leopold utbyttet landet grovt. Forfatteren var sjøl med på en elvebåt til det indre Kongo, og opplevde grusomheter på ferden.Her møter vi sivilisasjon og barbari, spenning mellom de som drar oppover elva og mørkret utenfor er alltid tilstede. Marlow blir på en måte drevet inn i et mørkere indre etter hvert som reisen går framover, der hensynsløshet, barbari og ondskap avdekkes. 

Den myteomspunnede og mystiske Kurtz er en viktig person i boka. Oppskrytt av alle, om de har møtt han eller ei. Han blir framstilt som en person hevet over alle andre, men også som en djevel. Et lite sitat fra tiden for møtet mellom Marlow og Kurtz: "Jeg antar jeg ville ha gjort anskrik hvis jeg hadde trodd mine egne øyne. Men jeg trodde dem ikke med det samme - det hele vrket umulig. Faktum er at jeg ble lammet av ren og skjær skrekk, av en blank og abstrakt redsel, som ikke var knyttet til noen tydelig forestilling om fysisk fare. Det som gjorde denne følelsen så overveldende sterk var - hvordan skulle jeg forklare det? -det moralske sjokket jeg fikk, som om noe fullstendig uhyrlig, noe like utålelig for tanke og sjel plutselig var blitt kastet mot meg. "

En bok som ikke blir avlegs, til trass for at den ble skrevet i 1929. Menneskenes psyke i møte med tøffe forhold og utfordringer er de samme, og maktforholdene mellom "herre og tener", hvite og svarte, har ikke endret seg stort. Det samme gjelder ytnytting av ressurser fra  land i Afrika, der både dyreliv og miljø trues. Ei bok jeg anbefaler!


Gyldendal
Ny utgave 1992
149 sider
Oversatt av Sigurd Hoel
Lånt på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Kongo er et spennende land, på mange måter. Jeg har lest denne boken, også en tegnet versjon som er veldig bra. Mørkets hjerte er en klassiker en virkelig må få med seg, kjekt å lese omtalen din Åslaug :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint å lese slike klassikere innimellom nyutgaver og moderne litteratur. Burde gjøre det oftere, kjenner jeg.

      Slett