torsdag 30. mars 2023

Oppsummering mars 2023



Mars ble en måned med masse snø, kulde og lite vårfornemmelse. Jeg hadde heldigvis første uka på Gran Canaria, og håpte på snøfritt når jeg kom hjem. Men sånn ble det ikke. Men har måket fram blomsterkrukker og stoler på verandaen min, så der kan jeg , iallefall i hodet, planlegge våren. Og sitte litt ute i sola med en bok. Håper april kommer med den etterlengtede våren, iallefall etter påske! Leser litt hele tiden, og maler litt nå og da. (Se et av mine siste bilder her).Omtaler på bloggen er blitt færre, som planlagt, noe jeg lever veldig godt med.

Norske bøker

Helen Alice Nortvedt: Røde fare 2023 Ikke skrevet omtale. Roman om bånd og grenser mellom mennesker. En kvinne leter etter en stefar hun har savnet lenge.

Anette Hemming: Kartografen 2022 Krim
Myriam H.Bjerkli: Elskede Emilie 2023 Krim
Geir Tangen: Hundedager 2023 Krim
Ragnhild Kolden: Krig 2023 Roman
Hilde Justdal, Sven Erik Rise, Tove-Elisabeth Rosnæs: Verden rundt med rebuser 2023.
Selma Ibrahim: Bare en venn. 2022 Ungdomsroman. Ikke skrevet omtale. Roman om mobbing, egenerfaring av forfatteren.

Utenlandske bøker

Camilla Grebe & Åsa Träff: Bitrere enn døden 2011, ny utgave 2021 Svensk krim

Joseph Conrad: Mørkets hjerte. 1929, ny utgave 1992. 20-århundre-serien. Britisk roman.
Anders de la Motte& Måns Nilsson: Døden går visning 2022 Svensk krim Ingen omtale. Fengende krim, som vanlig.
Anna Jansson: Datter savnet 2022 Svensk krim. Ikke skrevet omtale. Bra krim om en foreldres verste mareritt, og hva som kan skje med et forsømt barn når verden har blitt uutholdelig.
Annie Ernaux: Den unge mannen 2022 Fransk roman
Annie Ernaux: Jeg er fortsatt her inne i mørket 2023 Fransk roman
Thomas Bagger: Mannen i tre deler 2023 Dansk krim. Ikke skrevet omtale, men skikkelig spennende krim om skadelig kjærlighet og giftig lojalitet.

Annet

-Trøndelag Teater: Olav Duun Juvikfolket. En forestilling med Hildegunn Eggen, som presenterte seks bøker og spilte alle roller på en fantastisk måte.

- Riksteateret på Orkanger. Stormfulle høyder av Emily Bronte. Ekstra interessant etter at jeg så filmen om Emily tidligere i vår. 

-Huskonsert i Trondheim, med fiolonist og pianist, som presenterte musikk fra slutten av 1800-tallet, som ville passet inn i datidens huskonserter i byen.

-Kino. De åtte fjellene. Bygd på Paolo Cognetteis roman. Om å finne sin plass i verden. Nydelig film.



4 kommentarer:

  1. Ser ut som du har hatt en innholdsrik mars med kultur-opplevelser og lesing. (bortsett fra snø og kulde som ikke vil gi seg) Har lest 5 av dine, og skal starte på to andre straks . (den nyeste av Bjerkli og Ernaux- har begge liggende). Jeg skal også se Juvikfolket etter påske. Har billett sammen med ei venninne. Gleder meg. Blir artig og litt vemodig å se Hildegunn Eggens siste forestilling som ansatt på Trøndelag Teater. Ble litt kjent med henne da jeg var med i Verdal Teaterlag i min ungdomstid og har vært hjemme hos henne på Fæby i Verdal.
    Ønsker deg en fin påske og april:) Selv drar jeg til Lofoten i påska til barn og barnebarn:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg til Juvikfolket. Men tror nok ikke at Hildegunn Eggen gir seg med dette! Håper du får en fin påske i Lofoten.

      Slett
  2. Skal lese Ernanuxs sin siste bok. Eller går det bare i lydbøker, for jeg falt og brakk en del av bekkenet, hopper rundt etter en stor operasjon med skruer og plate, og må ta masse smærtestillende. Å lese er ikke enkelt, for teksten danser. I dag har jeg vært å tatt stingene og er mer optimistisk, så jeg får hoppe rundt på krykker en 3-4 uker til så håper jeg at kroppen funker igjen. God Påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, så uheldig du har vært da! Ønsker deg lykke til framover, og håper du kommer deg snart! God påske!

      Slett