tirsdag 18. april 2023

Ulf Kvensler: Sarek 2023. Svensk psykologisk thriller


 Fra forlaget: "En av de beste spenningsromanene jeg har lest.» Camilla Grebe, forfatter. Tre venner fra studiedagene i Uppsala har en tradisjon med en årlig fottur i høstfjellet. Men i år har Milena fått seg kjæreste, og hun vil at Jacob skal være med. Det er vanskelig for Anna og Henrik å nekte henne det, og Jacob virker som en kul fyr. Det er han som foreslår at de skal legge turen til Sarek. Nasjonalparken nord i Sverige har hverken overnattingshytter eller mobildekning, men derimot åtte topper på over 2000 meter. Anna vet med seg selv at hun kjenner igjen Jacob fra et eller annet sted. Hun vet bare ikke hvor. Og det å la ham få være med på turen skal vise seg å være en skjebnesvanger avgjørelse. Fotturen utvikler seg raskt til det rene mareritt. Ulf Kvensler (f. 1968) har bak seg en lang og fremgangsrik karriere som manusforfatter og regissør. I Norge er han kanskje mest kjent som idéutvikler og manusforfatter til seriene Solsidan og Vår tid er nå. Sarek er hans debut som thrillerforfatter."

Det første jeg måtte gjøre var å finne ut hva og hvor Sarek var. Må innrømme at mine geografikunnskaper sviktet her. Jeg fant et vakker, enormt fjellområde med isbreer, vann og daler i Sveriges Lappland. I dette utspinner det seg et skikkelig tøft drama, så spennende at jeg nesten ikke fikk gjort anna enn å lese. De tre vennene, Anna, samboeren Henrik og studievenninnen Milena, har gått i fjellet i flere år. Denne gangen vil den nye kjæretsen til Milena være med, og overtaler dem til en mye tøffere rute enn de har gått før, i Sarek. Det viser seg raskt at Henrik, som har slitt med utmattelse i det siste, får vansker med å følge i det tøffe terrenget, som er vakkert, men svært røft både psykisk og fysisk. Da Annas negative holdning til den nye deltakeren, Jacob, preger samspillet, skiller de lag. Noe som slett ikke går bra. 
Det er Annas historie vi leser, og boka starter med at hun blir funnet nedkjølt i dårlig forfatning og legges inn på Gällivare sykehus. Der blir hun avhørt av kriminalbetjent Anders Suhonen om hva som har skjedd.  Gjennom hele boka får vi innblikk i avhørene av Anna, vekselsvis med det som skjer ute i fjellområdene.  Er grep jeg likte svært godt. En krim/thrillerdebut som  jeg falt for, og anbefaler!

Bonnier forlag
2023
457 sider
Oversatt av Bodil Engen
Lånt på biblioteket

1 kommentar:

  1. Dette høres utrolig spennende ut! Psykologisk thriller er en sjanger jeg ikke har lest mye av, sammen med krim, men liker omtalen din så denne setter jeg på leselisten!

    SvarSlett