mandag 1. mai 2023

Oppsummering april 2023


Etter en fantastisk fin påske på hytta, med besøk av familie og venner, kom endelig våren. Og dermed også utetid på verandaen der jeg forberedte sommeren så godt det lar seg gjøre så tidlig. Og det er ble flere timer med lesing og kryssord i sola også. Men så kom snøbyger. sludd og regn, og utsatte våren igjen. Ja, sånn er det å leve i Trøndelag. Og da er det jo godt å pusle inne med litt maling og bøker. 

 Så var det lesinga: Har lest flere bøker jeg ikke har skrevet omtale om. Syns faktisk det har vært helt greit å være på latsida når det gjelder å være mindre aktiv på bloggen. Det kan jo forandre seg. Men slik ble iallefall april, bare tre norske bøker. Må trekke fram Min ulydige mor av Therese Lund Stathatos, som jeg nettopp avsluttet. Slike bøker elsker jeg. En bok om livet, i familie og utenfor. I Norge, Paris, Hellas og New York. Anbefales. Omtale kommer.

Norske bøker

*Trude Marstein: Egne barn 2022 Gyldendal forlag. Roman. Ikke skrevet omtale. Kjedelig bok, kjenner at   jeg har lest dette flere ganger.
*Eva Aasgaard: Året uten snø 2022 Bonnier forlag. Roman. Ikke skrevet omtale. Sterk roman om   ettervirkningene etter voldtekt. 
* Therese Lund Stathatos: Min ulydige mor .2018 Panta forlag. Roman. Herlig bok! Omtale kommer.

Utenlandske bøker

* Petra Rautinen: Er land av snø og aske. 2022. Gyldendal. Finsk roman. Ikke skrevet omtale. Handler om forfølgelse av samisk urbefolkning i Finland, i nazcismens navn, fra de siste krigsåra, og etter krigen. Boka er prisbelønt.
* Ulf Kvensler: Sarek. 2023. Bonnier forlag. Svensk psykologisk thriller. Omtale.
* Cecilia Ahern: Summen av deg og meg. 2022. Cappelen forlag. Britisk roman. Ikke skrevet omtale. 
* David Grossman: Livet leker med meg. 2022. Press forlag. Israelsk roman. Omtale
*Sofia Lundberg: Eiketreet. 2020 Cappelen Damm, Svensk roman. Omtale

Annet

* Nidaros Bluesfesttival
* Kulturlørdag med foredrag om hekser og trolldom gjennom tidene
*Trondheim kino: The Quiet Girl. Irsk film, vakker og rørende fortelling basert på roman av Claire       Keegan.
* Skolen ved verdens ende. Nydelig og varm film fra Buthan. 
* Og så blir det noen serier fra Netflix eller NRK nå og da.
 

3 kommentarer:

  1. Godt å høre at det ikke bare er jeg som har lagt å latsiden når det gjelder blogging (har nok merket at du har vært litt borte).
    Jeg har bare lest Egne barn av bøkene dine i april, en måned som har bytt på alle årstider også her i Bergen.
    Ha en fin lesemai Åslaug!

    SvarSlett
  2. Et land av snø og is, eiketreet og egne barn har jeg lest av dine. Her har vi også snø, regn og sol om hverandre, men snart er det sol og sommer håper jeg. Ha en fin mai :)

    SvarSlett
  3. Har lest bare Eiketreet av dine denne gang. I mai skjer det også mye litterært i Trondheim. Har notert det i oppsummeringen min. :) Ønsker deg en fin mai Åslaug:)

    SvarSlett