onsdag 3. mai 2023

Therese Lund Stathatos: Min ulydige mor


Fra forlaget:Et gnistrende psykologisk familiedrama. En bok om livet, om illusjoner og misforståelser. Helen er et vidunderbarn som vokser opp på Nordberg i Oslo. Hun spiller a-mollkonserten i en alder av tolv, er flink på skolen og løftes frem av familien. Som liten jente får Helen vite at moren angrer på livet sitt, at hun ikke gjorde noe med evnene sine. Helen bestemmer seg for at hun skal gjøre alt riktig. Men det viser seg å være vanskeligere enn hun hadde trodd. Helen får prestasjonsangst og bryter ut, går sine egne veier. Hun er trassig, sterk og svak, egenrådig og kreativ. Vi følger henne til Paris, Aten og New York, til de greske øyer og til havet. Vi følger henne gjennom et utsvevende bohemliv, som karrierekvinne og arbeidsledig, ektefelle og mor, gjennom gledesrus og bunnløs fortvilelse. Min ulydige mor er en rik og dypt innsiktsfull roman om liv og død, om valg, samfunn og familieliv. En gripende roman om drivkreftene bak de livsvalg en kvinne tar, og prisen hun betaler for å leve på utsiden.

Den dagen Helen overhører morens hjertesukk over alt hun har mistet i livet sitt, forandrer alt. De store drømmene om å bli en anerkjent pianist stoppes, da hun oppdager at hun ikke klarer å spille uten noter. Det har skjedd noe med henne. Hun bestemmer seg for å studere språk, drar til Paris, der hun møter norske Michael som hun foelsker seg i. Han forelser i fransk, og Helen finsliper språket sammen med ham. Michael lever livet, og Helen trekkes inn i bohemlivet i storbyen. Senere møter hun greske Georg, flytter til Hellas, og fortsetter å studere med stort hell. Hun lykkes i det meste med sitt sterke pågansgmot og kreativitet. Men nettopp det sterke pågangsmotet fører henne også inn i personlige problemer. Hun takler ikke svakhet, Den sterke jenta viser seg å være dårlig til å håndtere nedturer.

Jeg elsket å lese denne boka. Familiehistorien, med foreldrenes ulike oppvektmiljø, har påvirket Helen hele tiden. Minnene om besteforeldrenes gård i Østerdalen er sterke og ligger dypere i henne enn hun erkjenner. Morens sterke ambisjiner og krav om at hun skal lykkes, ligger alltid i bakhodet. Farens bror, Henrik, kunstneren, har alltid betydd mye for Helen. Alle disse historiene er så nydelig bskrevet at jeg levde meg inn i livet deres. Reisene til utlandet, studiene og nattelivet, venner og kjærester, jeg ble med dem i gode og dårlige stunder. Og jeg som ikke liker for mange sider i bøkene, glemte det totalt denne gangen!

Forfatteren var ukjent for meg, men nå har jeg bestilt en annen bok av henne på biblioteket. Og snart kommer en ny bok, hvis jeg har oppfattet henne riktig på Instagram. Hun skriver så bra, at jeg anbefaler boka på det varmeste.


Panta forlag
2018
537 sider
Lånt på biblioteket

1 kommentar:

  1. Du skriver så bra om denne boken at jeg får lyst å hente den på biblioteket med en gang. Må sette bremsene på, er i gang med to bøker som tar tid, og flere er på vei. Noterer tittelen bak øret :)

    SvarSlett