tirsdag 30. mai 2023

Oppsummering mai 2023


Mai i Trøndelag kan by på absolutt alle typer vær. Og det har vi sannelig fått oppleve i år, også. Fra nydelige tilnærmet sommerdager i begynnelsen av måneden, til kaldt, surt vær med litt nedbør både 17.mai og i pinsen.. Har brukt mye tid på å male, og har funnet meg godt til rette i en ny maleklubb, flott plassert på en av bryggene i Trondheim. Besøk på hytta er det blitt. og så er mai konfirmasjonstid. Og selvfølgelig leser jeg bøker. Det er omtalene det er blitt færre av, og jeg trives egentlig helt greit med mindre blogging. 

Norske bøker:

Ingrid Berglund: En skygge på min grav. Krim 2023. Spennende rim, likte den. Ikke omtale.

Samuel Bjørk: Hitra Krim 2023. Omtale kommer.

Therese Lund Stathatos: Det vi ikke sier Roman 2019. Ikke lest ferdig. Skal fullføres, da den er bra.

Anders Totland: Av jord skal du bli 2022 Roman Underholdende, frisk roman fra bygda.

Monika Steinholm: Mange løgner små. Krim 2023 Omtale kommer kanskje..


Utenlandske bøker:

Alex Shulman: Malma stasjon Svensk roman 2023 En godbit av en roman. 

Cecilie Lind: Jentedyr Dansk roman 2023. Ikke omtale, men likte boka.

Kirsten Thorup: Til vanvidd, til døden. 2021. Dansk roman om krigens galskap. Ikke skrevet omtale. Bra bok.

Maren Uthaug: 11%. Dansk roman. 2023 Skuffelse. Orket ikke å lese mer enn halve boka. For mange slanger involvert. Innholdet ga meg ingenting.

John Strelecky: Kafeen ved verdens ende. Amerikansk roman 2019 Enkel og grei, Ingen omtale

Annet
Litteraturhuset med Helene Uri som snakket om språk og kjønn.

En uke på Kongsberg sammen med mine fire søstre, med besøk i gallerier og ikke minst Kongsberg kirke, landets største barokk-kirke fra 1700-tallet.

Nasjonalgalleriet igjen, der kan en gå om og om igjen. 







2 kommentarer:

  1. Mye bra lest her.. Har lest Berglund, Bjørk og Totland:) Så koselig å være med i maleklubb på bryggene. Kos deg i juni, og så får vi håpe at været snur til det bedre, til noe som kan ligne sommer:)

    SvarSlett
  2. Fin liste Åslaug! jeg holder selv på med Malma stasjon, og er enig med deg at dette er en liten godbit. Synd at Uthaug skuffet denne gangen, jeg har likt det jeg har lest av henne før, kanskje jeg skal prøve allikevel.
    Fine bilder, jeg har vært på Nasjonalgalleriet, men håper å ta en tur til i sommer, når vi svinger innom Oslo.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett