lørdag 30. desember 2023

Oppsummering desember 2023

 


Siste måned i året er snart over, og vi går inn i et nytt bokår. Allerede mye som ligger og venter, så dette blir bra.
Som bokblogger har jeg nok falt litt av lasset, da det krever en innsats å skrive bokomtaler, og da må en ha tid til overs. Jeg leser mye, noe jeg ikke kommer til å slutte med.  Men etter tre år som enke har livet fått nytt innhold, da jeg har møtt igjen en kjæreste fra ungdomstiden. Dette har ført til en del reising mellom bostedene våre og utvidet familie. 
Nok privatliv, over til bøkene. Det ble ikke så mange i desember, men koselesing av både gamle og nye julebladet har vært fine hyggestunder og ble prioritert. 
Ønsker alle bokbloggere som leser dette et riktig godt nytt år! Og med ønsker og håp om at fornuften og forstanden en dag vil  komme tilbak hos lederene i verden, slik at menneskerettighetene og demokratiet ikke blir taperne. 

Norske bøker
Gunn Marit Nisja: Gullungen Roman Fortelling om oppvekst sammen med lillesøster og hendelser som preger en. Vakker liten bok.
Pedro Carmona Alvarez: Chiquitita Roman 2023 Grioende om barn på flukt, angst og traumer. Bra!
Jo Nesbø: Natthuset Roman 2023 Skrekk og horror, med en ensom gutt i bakgrunnen. Ikke helt etter min smak.
Ingar Johnsrud: Patrioten. 2023. Terrorkrim med trøkk. 
Diverse juleblader.
Selma Lagerløf: Fred på jorden, Den hellige natten, Legenden om julerosen, En julegjest.
 
Utenlandske bøker
Dr.Y Hasegawa: Hold hjernen din ung med Tommeløvelser Sakprosa 2018. Interessant om hjernetrim.
Johanna Mo: Mittlandet Krim. I serien fra Øland. 

Annet:
Filmen The Great Escaper i Oppdal kino
Julemarked på Fagerhaug, Oppdal
Nidarosdomens guttekor synger jula inn i Nidarosdomen 
Vi tenner våre lykter. Allsang Vår Frues kirke, Trondheim
Den norske opera: Orfeus i underverdenen. Ellevill forestilling!
Prøve VM på ski i Granåsen, Trondheim.


6 kommentarer:

  1. Så kjekt å høre at du har funnet kjærligheten igjen. At nytt innhold i livet tar bort litt lesetid, er bare positivt.
    Fine bøker du har lest, Pedro sin er den jeg likte best av dine bøker denne måneden.
    Riktig godt nytt år Åslaug!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle ønsker om et fint nytt år til deg også. Bøker blir alltid en stor del av livet mitt, så en månedsoppsummering på bloggen vil komme. Det blir jo en fin måte å holde styr på hva jeg leser også. Akkurat nå følger jeg med på all krimmen som anbefales, noe jeg geder meg til.

      Slett
  2. Så gøy med nygammel kjærlighet inn i livet ditt. Ikke rart det blir lite tid til blogging da:) Du leser jo likevel mye og får med deg mye bra kultur. Håper vennen også liker det samme:) Har bare lest Nisja sin bok av dine denne gang, men begynte på Pedro sin og la den tilside, - feil tidspunkt, men den skal frem igjen:) Ønsker deg et riktig godt nytt år, og håper vi ses på et eller annet arrangement i 2024:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nyttårsønsker til deg også. Vi er kultur- og ikke minst bokelskere begge to, så jeg blir nok å se på diveres kulturtiltak i byen i kommende år også. Kanskje vi sees på GC i februar?

      Slett
  3. Så hyggelig med ny venn, det tar tid men så flott. Jeg synes du har fått med deg mye, og her er det ingen konkurranse over hva og hvor mye man leser. Ønsker deg et fint nytt år i 2024, hilsen Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og nyttårsønsker til deg også. Jeg trives veldig godt med å lese akkurat det jeg har lyst til, og er glad for tips fra andre bloggere. Så jeg vil fortsatt legge inn en månedsoppsummering på bloggen! Greit å ha litt oversikt sjøl, også!

      Slett