tirsdag 27. februar 2024

Myriam H. Bjerkli: Samiras død. Krim


 

"Håkon Haakonsen er lykkelig sammen med kjæresten Sigrid og hennes sønn David. Så forsvinner begge. Sigrids voldelige ekskjæreste Muhammad har rømt fra fengselet, og en eldre dame blir kjørt ned og drept på en øde vei utenfor Sandefjord uten at noen melder seg. David har også hatt større problemer på skolen enn Håkon har kunnet forestille seg. Har alt dette noen sammenheng?

Mens tiden er i ferd med å renne ut for de to menneskene som står ham nærmest, står en ting klart for ham: Han har aldri kjent den kvinnen han elsker."

Da jeg kom hjem fra vinterferien på fjellet, lå denne boka i postkassa. Dermed ble det lesing allerede mens jeg pakket ut reisebagasje. Og fortsatt lesing til boka var ferdig. Slukt. Denne krimromanen har som de andre bøkene Myriam Bjerkli har skrevet et tema som berører. Denne gangen handler det om problemen med flukt fra fattige land, utnytting og vold. Det handler om hverdagsrasisme og grov mobbing. 

Vi møter igjen politietterforsker Håkon Haakonsen, og det er hans familie som blir hovedpersonene denne gangen. Kjæresten Sigrid har vært fraværende og ulik seg i det siste. Og lille David på åtte år vegrer seg for å gå å skolen. Håkon skjønner først etter at den livsfarlige fangen Muhammad har rømt fra fengselet at dette har sammenheng med hans kjæres uro.  Og etterforskningen blir både tøff og vanskelig for politiet, og ikke minst for Håkon.

Gjennom hele boka leser vi små innspill om Sigrids bakgrunn. Hun er født i Somalia og het egentlig Samira. Dette er grusom lesing. (Må nevne at jeg for to uker siden var på Gran Canaria, og opplevde to ganger å se flyktningebåter komme drivende inn, fulgt av kystvakta, fulle av kvinner, barn og unge gutter. Flukten fra Afrika øker, der fattigdom og krig herjer). 

Boka er lettlest, med korte kapitler, noe jeg har gjentatte ganger nevnt at jeg liker. Den er ikke overdrevet lang, noe jeg også setter pris på. Mange krimfortellinger drøyer ut, noe som ikke behøver å bety bedre kvalitet.  Her er det tett spenning hele tiden, og jeg kan bare si at Myriam Bjerkli har klart det igjen!



Bonnier
2024
270 sider
Kjøpt til egen bokhylle


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar